تبریز - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه تبریز از عدم اهتمام اساتید و محققان دانشگاهی به انجام تحقیقات کاربردی و بنیادی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، محمدتقی علوی بعدازظهر چهارشنبه در آئین افتتاح هجدهمین همایش بلورشناسی و کانی شناسی ایران در دانشگاه تبریز افزود: باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه بیشترین انرژی خود را به انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی که بتواند مشکلی از مشکلات بشریت را حل و فصل کند، متمرکز نمایند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه چاپ مقاله ISI و حرکت در مرزهای دانش لازم ولی ناکافی است، گفت: گاهیً دیده می شود که یک استاد دانشگاه، 20 مقاله ISI در کارنامه علمی خود دارد ولی هرگز موفق به انجام یک پروژه تحقیقاتی نشده است.

وی گفت: افزایش ناگهانی چاپ مقالات ISI در یک مقطع به دنبال تشویق های پیش بینی شده در آئین نامه  ارتقاء بود که البته این روند با تغییرات آئین نامه مزبور اصلاح گردیده است.

علوی در عین حال اظهار داشت: تاکید مسئولان بر افزایش تحقیقات کاربردی و بنیادی به معنی کاهش تلاش ها برای چاپ مقالات ISI و استمرار این جهاد مقدس نیست بلکه اهتمام بیش از گذشته محققان در حوزه انجام تحقیقات کاربردی مورد تاکید است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه متاسفانه تنها 20 تا 25 درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در انجام تحقیقات کاربردی و بنیادی فعال هستند، هشدار داد: هیچ گونه کم کاری در این خصوص از هیچ عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: قدرت کشورها بر خلاف دهه های گذشته که متکی بر تسلیحات جنگی و تجهیزات نظامی بود اکنون مبتنی بر علم و دانایی کشورهاست و در این بین دانشگاهیان رسالت خطیری بر عهده دارند.

علوی افزود: در این برهه حساس که استکبار با تمام توان در صدد خاموش کردن نور ساطع شده از سوی انقلاب اسلامی است دانشگاهیان باید با احساس مسئولیت بیشتر قدم در مسیر افزایش دانایی در جامعه بردارند.

رئیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: تاکید بر جنبش نرم افزاری و استمرار این نهضت هدف استراتژیک نظام است و باید تلاش ها در این زمینه مضاعف گردد.

هجدهمین همایش بلورشناسی و کانی شناسی ایران در روزهای 24 و 25 شهریور به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می شود.