ارومیه - خبرگزاری مهر: چهل و یکمین کنفرانس بین المللی ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه ارومیه عصر چهارشنبه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، در این کنفرانس علمی که از 21 تا 24 شهریور ماه سالجاری به میزبانی دانشگاه ارومیه در پردیس نازلوی این دانشگاه با حضور 750 نفر از اساتید دانشگاههای سراسر کشور، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد 600 مقاله به صورت سخنرانی طی چهار روز برگزاری این کنفرانس برای شرکت کنندگان ارائه شد.

دبیر اجرایی چهل و یکمین کنفرانس ریاضی ایران در آیین پایانی این کنفرانس با اشاره به اینکه کنفرانس سالانه ریاضی ایران یکی از پدیده های بزرگ علمی کشور محسوب شده است، گفت: این کنفرانس در 12 محور تخصصی برگزار شد.

سعید استادباشی با بیان اینکه هزار و 200 مقاله و اثر علمی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده بود، بیان داشت: همچنین هفت نفر از اساتید خارجی از کشورهای کروواسی، آلمان، ترکیه، عراق و آذربایجان در این کنفرانس علمی حضور داشتند.

دبیر اجرایی چهل و یکمین کنفرانس ریاضی ایران وجود 19 عضو هیئت علمی در دانشگاه ارومیه، تحصیل 9 دانشجو در مقطع دکتری، 120 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 500 دانشجو در مقطع کارشناسی را از جمله عوامل موثر در انتخاب دانشگاه ارومیه به عنوان میزبانی این کنفرانس ملی عنوان کرد.

استاد باشی در ادامه از چاپ چکیده 60 مقاله برتر این کنفرانس به صورت کتاب خبر داد و افزود: 60 مقاله برتر این همایش به مدت یکسال به معرض داوری اساتید برجسته ملی و بین المللی گذاشته شده و چکیده آن در قالب کتاب به عموم مردم ارائه خواهد شد.

در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه ارومیه پس از قرائت 80 مقاله برتر دیگر از شش ریاضیدان برجسته کشور تجلیل به عمل آمد.

تقویت ارتباطات علمی جامعه بزرگ ریاضی کشور، معرفی دستاوردهای جدید ریاضی، گسترش ارتباطات بین المللی علمی در زمینه ریاضی به ویژه باکشورهای همسایه و منطقه، ترویج و عمومی کردن ریاضیات از اهداف برگزاری این کنفرانس بود.

آمار و احتمال، آنالیز ریاضی، آنالیز عددی، هندسه و توپولوژی، معادلات دیفرانسیل و سیستم های دینامیکی، جبر، ترکیبات و نظریه گراف، علوم نظری کامپیوتر و منطق ریاضی و نظریه کنترل و بهینه سازی زمینه های تخصصی این همایش بودند.

اولین ‌کنفر‌انس ‌ریاضى ‌‌ایر‌ان ‌فروردین ‌ماه‌ سال ‌۱۳۴۹ با شرکت‌ حدود صد نفر ‌از ‌ا‌عضا‌ى ‌هیئتها‌ى‌‌ علمى ‌ریاضى‌ د‌انشگا‌هها و موسسات‌‌ آموزش ‌‌عالى‌ و دبیر‌ان ‌سرشناس ‌ریاضى‌، در د‌انشگاه ‌شیر‌از برگز‌ار شد.

در ‌این‌ گرد‌همایى‌ پیشنهاد تاسیس ‌انجمن‌ ریاضى ‌‌ایر‌ان ‌به ‌‌اتفاق ‌‌آر‌ا مورد تائید قر‌ار گرفت‌ و در فروردین ‌ ماه سال 1350 ‌همزمان ‌با برگز‌ار‌ى‌ دومین‌ کنفر‌انس‌ ریاضى ‌کشور در د‌انشگاه‌ صنعتى‌شریف‌، ‌هیئت‌ موسسان ‌با تصویب ‌‌اساسنامه‌ و ‌انتخاب‌ شش نفر به‌‌ عنو‌ان ‌‌ا‌عضا‌ى ‌شور‌ا‌ى ‌اجر‌ایى‌، تشکیل ‌‌انجمن ‌ریاضى ‌‌ایر‌ان‌ ر‌ا ‌ا‌علام‌ کرد و مهد‌ى ‌بهز‌اد در این جلسه بعنوان اولین رئیس ‌انجمن ریاضی ایران ‌انتخاب ‌شد.