ساری - خبرگزاری مهر: مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه بالای مصرف دانه های روغنی در کشور اظهار داشت: ایران همچنان واردکننده این محصول به کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر،عنایت الله تورنگ در گردهمایی سالانه برنامه ریزی دانه های روغنی کشور در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز در محمودآباد با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بخش کشاورزی موضوع امنیت غذایی است، اظهار داشت: خودکفایی و تولید بیشتر در اقلام استراتژیک بخش کشاورزی با چالشهایی مواجه است.

وی با بیان اینکه غذا به عنوان یک ابزار سیاسی برای تحمیل نظرات ابرقدرت ها همواره مطرح بوده، افزود: امنیت غذایی از ارکان و استوانه های اصلی امنیت ملی هر کشوری است.
 
وی تنها راه امنیت غذایی را تولید بیشتر و خودکفایی در محصولات استراتژیک بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: فلسفه تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضر ت امام (ره) توسعه و عمران  و سازندگی کشور و امنیت غذائی و خودکفایی و استقلال در محصولات کشاورزی است.
 
وی یکی از چالشهای مهم در بحث خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی را بحث دانه های روغنی و مصرف سرانه بالا و تولید پائین آن عنوان کرد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: علیرغم تلاش فراوان در بحث خودکفایی دانه های روغنی کشور تا حدود زیادی به واردات این محصول استراتژیک وابستگی داریم.
 
تورنگ مازندران را به دلیل شرایط خاص اقلیمی دارای استعداد و پتانسیل بالا در تولید دانه های روغنی سویا و کلزا عنوان کرد و افزود: مازندران در کشت دانه های روغنی با سطح زیر کشت 44 هزار هکتار و تولید بیش از 71 هزار تن مقام دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
 
وی پیش بینی کرد: از حدود 12 هزار هکتار اراضی سویا استان در سال جاری بیش از 20 هزار تن دانه روغنی سویا برداشت شود.
 
تورنگ در پایان گفت: در سال زراعی 89-88 از حدود 31 هزار هکتار اراضی کلزا استان نیز بالغ بر 40 هزار تن دانه روغنی کلزا استحصال شد.