یک روزنامه آمریکایی با پرداختن به بحران موجود در فرانسه نوشت: تقابل اتحادیه کارگری با دولت فرانسه در مورد طرح بازنشستگی امروز سه شنبه با پیوستن کارگران بخش انرژی به سایرین وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در مطلب خود می نویسد: با پیوستن کارگران بخش انرژی به همتایان خود در بخش های حمل و نقل و کارگران خدمات شهری اعتصابهای فرانسه رنگ جدی تری به خود گرفت.

این در حالی است که معلمان نیز همراه با کارگران در اعتصابهای روزهای اخیر شرکت کرده اند. از سوی دیگر برخی اتحادیه کارگری همچون حل و نقل، بنادر و برق تهدید به اعتصابهای طولانی مدت کرده اند و نسبت به برگزاری تظاهرات در روز شنبه آتی فراخوان داده اند.

به نوشته این روزنامه، بر اساس اخبار رسیده از فرانسه حرکت قطارهای درون شهری و بین شهری بویژه در شهر پاریس کاهش یافته و فقط یکی سوم از برنامه حرکت قطارها انجام می شود.

از سوی دیگر کارمندان شرکت هوایی "ایر فرانس" و کنترل ترافیک هوایی فرانسه نیز به این اعتصابها ملحق شده اند و امر جابجایی مسافر در فرودگاه های فرانسه به کندی انجام می شود.

سرگردانی مسافران در فرودگاه های فرانسه

این اعتصابها در اعتراض به طرح های اقتصادی دولت بویژه برنامه ویژه سارکوزی در مورد بازنشستگی آغاز شده است. بر اساس طرح جدید دولت نیکولا سارکوزی، سن بازنشستگی در فرانسه از 60 سال به 62 سال افزایش یافته است.

در چنین شرایطی صدها هزار تن از معترضان فرانسوی روز شنبه گذشنته دست به تظاهرات زدند. آنها خواستار لغو طرح دولت برای افزایش سن بازنشستگی از 60 سال به 62 سال بودند. اتحادیه ‌های کارگری فرانسه در اعتصاب خود که سومین مورد از ماه سپتامبر تا کنون محسوب می شود از روش جدیدی برای افزایش تعداد راهپیمایان استفاده کردند. یعنی تظاهرات را در یک روز تعطیل برگزار کردند.

با اجرای این روش، بسیاری از کارکنان بخش‌ خصوصی فرانسه که در طول هفته نمی‌ توانستند در تظاهرات شرکت کنند، به خیابانها آمدند و به تظاهر کنندگان پیوستند. پلیس فرانسه تعداد شرکت‌ کنندگان در تظاهرات روز شنبه را حدود ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد.