دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران برای سالهای 2010 الی 2013 به عنوان ریاست سازمان اکوسای منصوب شد .

 به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین کنگره دیوان محاسبات کشورهای عضو اکو در تاریخ چهارشنبه 13 اکتبر 2010 در شهر آستانه پایتخت کشور قزاقستان برگزار شد.

در این نشست کشورهای عضو بر اساس دستور کار مصوب به برنامه ریزی برای فعالیت های سه سال آینده اکوسای پرداختند.

کنگره اکوسای مصوبات پانزدهمین هیئت رئیسه، دهمین نشست کمیته آموزشی، حسابهای سال مالی 2009 و نیز بودجه سه سال آینده سازمان را تأیید کرد.

در طی دو روز مذاکرات این اجلاس، پیرامون انتخاب ریاست سازمان اکوسای رأی گیری بعمل آمد که دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به اتفاق آراء و با حمایت کشورهای عضو برای سالهای 2010 الی 2013 به عنوان ریاست سازمان اکوسای منصوب شد .

تصمیم اعضای سازمان برای واگذاری مسئولیت ریاست اکوسای به ایران به دلیل تجارب فراوان ایران در حوزه حسابرسی دولتی و برنامه های پیشنهادی برای توسعه فنی و آموزشی اکوسای است.

فریدون همتی معاون رئیس کل دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی در سخنرانی خود ضمن تشکر از اعضاء اکوسای برای حسن ظن و اعتماد به عمل آمده اعلام کرد که دیوان محاسبات ایران برنامه های گسترده ای برای توسعه فنی اکوسای و پیشبرد اهداف آن در منطقه دارد.

وی افزود: با حمایت سایر اعضای تلاش خواهیم کرد تا فعالیت های آموزشی از طریق برگزاری منظم سمینارها و کارگاههای آموزشی با هدف توسعه مهارتهای حرفه ای حسابرسان گسترش یابد و اکوسای به عنوان یکی از سازمانهای منطقه ای اینتوسای پذیرفته شود.

وی همچنین اضافه کرد: ایران تجربیاتی را که در بعد نظارت و شفاف سازی و پاسخگو کردن استفاده کنندگان از بودجه عمومی دارد و رویکردهای جدیدی را که برای تحول در این حوزه از طریق اقدامات فنی نظیر نظارت آنلاین، مشاوره فنی، حقوقی و حسابرسی عملکرد، نظارت بر بودجه سال جاری، تهیه گزارشهای غنی و به هنگام با محوریت پیشگیری در دستور کار قرار داده است متعاقباً در اختیار سایر اعضاء اکوسای قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است دیوان محاسبات کشور های ترکیه و تاجیکستان نیز کاندیدای تصدی این جایگاه بودند که دیوان محاسبات ج.ا.ایران آراء قاطع شرکت کنندگان را بدست آورد.

بروغنی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز که از طرف کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این اجلاس حضور داشته طی سخنانی از اعتماد اعضاء سازمان برای سپردن سمت ریاست سازمان به دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران قدردانی نمود.

در این اجلاس کشورهای ترکیه، افغاستان و قرقیزستان به عنوان اعضاء هیئت رئیسه اکوسای و قزاقستان و آذربایجان به عنوان اعضاء کمیته حسابرسی انتخاب شدند.

همچنین مقرر شد، ایران در سال 2013 ششمین کنگره اکوسای را در تهران برگزار نماید.