خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: کمتر از دو هفته دیگر آمریکا شاهد انتخابات میان دوره ای کنگره خواهد بود انتخاباتی که نقشی تعیین کننده در سرنوشت باراک اوباما و هم حزبیهای او دارد.

طی دو هفته باقی مانده به انتخابات اوباما به همراه سایر اعضای با نفوذ کابینه خود با سفر به ایالت های مختلف درنظر دارند تمام تلاش خود را برای پیروزی کاندیداهای حزب دموکرات بکار گیرند.

این در حالی است که مباحث و موارد مربوط به اوضاع اقتصادی و میزان مالیات ها از جمله مسائلی است که بیشتر آمریکائیان را نگران کرده و در این انتخابات تاثیر گذار خواهند بود.
 
تحلیل گران سیاسی معتقدند اگر باراک اوباما بتواند مانند زمان انتخابات ریاست جمهوری مردم را برای رای دادن به وجد آورد شاید حزب دموکرات بتواند موفق شود. در غیر اینصورت سرنوشت انتخاب مجدد خود اوباما برای دو سال دیگر نیز به خطر خواهد افتاد.
 
در حالیکه هم اکنون اکثریت اعضاء کنگره شامل مجلس نمایندگان و سنا در اختیار حزب دموکرات می باشد اما عدم موفقیت های سیاسی و اقتصادی دولت اوباما این نگرانی را بوجود آورده که مردم دیگر تمایل زیادی به دموکراتها و یا شرکت در انتخابات ندارند. بنابر این هرگونه تغییر در مجلس نمایندگان و سنا مستقیما" برانتخابات ریاست جمهوری در دو سال بعد تاثیر خواهد گذاشت.
 
مجلس نمایندگان آمریکا دارای 435 کرسی است که در انتخابات سال 2008  حزب دموکرات با 257 کرسی در مقابل 178 کرسی حزب جمهوریخواه اکثریت را به دست گرفت. در مجلس سنا نیز حزب دموکرات در حال حاضر 57 کرسی در اختیار دارد و 2  کرسی مستقل نیز از این حزب حمایت می کنند. جمهوریخواهان در مجلس سنا تنها 41 کرسی در اختیار دارند.
 
مجلس سنا نیز دارای 100 نماینده می باشد که قرار است در انتخابات دوم نوامبر تکلیف 39 کرسی آن مشخص شود.
 
نظرسنجی های می گویند در حال حاضر از این تعداد 20 کرسی آن متعلق به حزب دمکرات و 19 کرسی آن متعلق به حزب جمهوریخواه می باشد.
 
برخی از گزارشات حاکی است که دموکرات ها در انتخابات دوم نوامبر با از دست دادن اکثریت مجلس نمایندگان حتی با 20 کرسی پشت سر جمهوریخواهان قرار خواهند گرفت. این گزارشات نگرانی مقامات کاخ سفید و اعضای دولت اوباما را افزایش داده است.
 
درهمین ارتباط نیز این احتمال وجود دارد برخی از افراد برجسته حزب دموکرات از جمله هری رید (رهبراکثریت سنا و از دوستان نزدیک اوباما)، سناتور باربارا باکسر و خانم نانسی پلوسی( رئیس مجلس نمایندگان) در این انتخابات شکست بخورند.
 
در عین حال اکثر گزارشات تحلیلی رسانه های دیداری و نوشتاری آمریکا برنامه های خود را به انتخابات و نقش و اهمیت پول در سرنوشت این انتخابات اختصاص داده اند. تاکنون نزدیک به سه میلیارد دلار خرج آگهی های تبلیغاتی شده و این رقم طی دو هفته آینده به 4 الی 5 میلیارد دلار خواهد رسید.
 
ناظران سیاسی معتقدند که بدون تردید پول در انتخابات آمریکا حرف اول را می زند و لذا هر یک از دو حزب که پول بیشتری صرف تبلیغات کنند شانس بیشتری درانتخابات خواهند داشت.