تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - ۱۴:۰۴

آويز " ماهي نارنجي " اثري از الكساندر كالدر ، مجسمه ساز بنام آمريكايي كه براي مرمت و نمايش در نمايشگاه " خوان ميرو ، الكساندر كالدر" به سوييس رفته بود پس از پنج ماه به ايران بازگشت.

به گزارش خبرگزاري " مهر" به نقل از موزه هنرهاي معاصر تهران ، اين اثر از مجموعه گنجينه موزه ، توسط بنياد بيلر و تحت نظر مستقيم بنياد كالدر مرمت و پس از آن درنمايشگاه " خوان ميرو ، الكساندركالدر" همراه آثار  ديگر اين دو هنرمند كه از موسسات هنري و موزه هاي معتبر جهان گرد آوري شده بود  به تماشا گذاشته شد.

الكساندر كالدر ( 1976 - 1898 ) يكي از برجسته ترين مجسمه سازان قرن بيستم بود. در دهه 1930 در پاريس تحت تاثير  آثار موندريان و ميرو مجسمه هاي ايستاي خود را ساخت. چندي بعد دست به ابداع مجسمه هاي متحرك زد . آثار كالدر با ساختمان همواره متغيرشان ، مفهوم جديدي از رابطه حجم و فضا پيش مي نهاد و از سنت مجسمه سازي ساكن فاصله مي گيرد. آويز " ماهي نارنجي" به سال 1946  و با استفاده از ورقه هاي فلزي ، مفتول ها و سيم ها خلق شده است.

خوان مير ( 1983 - 1893 ) نقاش و طراح برجسته اسپانيايي يكي از نمايندگان سورئاليسم انتزاعي به شمار مي آيد . او پس از  اقامت در پاريس ، تاثيراتي از پيكاسو گرفت و از اين طريق با نقاشي هانري روسو آشنا شد. وي در دهه 1920 با سورئاليست ها همكاري نزديك داشت. بسياري از معاصران ميرو همچون گركي و كالدر تحت تاثير آثارش قرار گرفتند. در آثار ميرو نوعي خيالپردازي ، شوخ طبعي و بيان استعاري نهفته است.

ياد آوري مي شود پيش از اين نمايشگاهي از آثار خوان ميرو در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شده بود.