کرج - خبرگزاری مهر: دبیر ستاد سوخت و حمل و نقل کشور گفت: با رویکرد دولت به سمت گسترش مصرف سوخت CNG در کمتر از سه سال هم اکنون بیش از دو میلیون خودروی گازسوز در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رویانیان بعد از ظهر چهارشنبه در حاشیه افتتاح نخستین مرکز تست و عیب یابی تجهیزات و مخازن سوخت CNG کشور در کرج اظهار داشت: سبد سوخت کشور طی سه سال گذشته از بنزین به سمت گاز تغییر یافت و این موضوع موجب شد تا امروز بجای مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین تنها 63 میلیون لیتر بنزین مصرف شود و سوخت CNG توانسته موقعیتی 20درصدی از کل سهم مصرف سوخت در کشور را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: از سال 85 رویکرد دولت به سمت گسترش مصرف سوخت CNG آغاز شد و در کمتر از سه سال امروز بیش از دو میلیون خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که این موضوع می طلبد مراکز پشتیبانی و تست مخازن و تجهیزات سوخت CNG درکشور نیز توسعه بیشتری پیدا کنند.

رویانیان بیان کرد: اکنون تمام خودروهائیکه در سه سال گذشته دوگانه سوز شده اند بر اساس زمانبندی تست و عیب یابی تجهیزات سوخت خودروها باید مورد آزمایش قرار بگیرند و این در حالی بود که ما هیچ مرکز آزمایش و عیب یابی مخازن CNG در کشور نداشتیم و اکنون می توان گفت با افتتاح این مرکز ما یک گام بزرگ به سمت خودکفائی در زمینه تولید و ساخت تجهیزات سوخت CNG برداشتیم.

افزایش قیمت سوخت CNG در کشور

دبیر ستاد سوخت و حمل ونقل کشور گفت: قیمت سوخت CNG در کشور همزمان با حذف یارانه ها از سبد سوختی افزایش می یابد.

 رویانیان گفت: این افزایش قیمت بر اساس حذف یارانه ها از سوخت انجام می شود و رقم آن حدود 60 درصد قیمت بنزین بدون یارانه می شود.

وی افزود: اولویت ما پس از اجرای این طرح بزرگ اختصاص بیشتر جایگاه های سوخت CNG به ناوگان حمل و نقل عمومی است که این موضوع باز هم موجب افزایش بیشتر صف خودروهای دوگانه سوز شخصی در مقابل این جایگاهها می شود.

این مسئول یادآور شد: برای دو میلیون خودرو دو گانه سوز در کشور هزار و 485 جایگاه وجود دارد که باید این جایگاهها حداقل به دو هزار جایگاه افزایش یابد.

دبیر ستاد سوخت و حمل و نقل کشور افزود: 20 درصد سوخت در کشور به CNG اختصاص دارد و این نشان می دهد رشد خودروهای دوگانه سوز در کشور در سالهای آینده افزایشی چشمگیر خواهد داشت.

هشدار رئیس ستاد حمل و نقل سوخت به مراکز غیرمجاز دوگانه سوز کردن خودروها

رویانیان به خطرات ناشی از دوگانه سوز کردن غیر اصولی اشاره کرد و در این خصوص به مالکان خودروهائیکه قصد دارند خودرو خود را دوگانه سوز کنند هشدار داد.

وی گفت: برخی از افراد سودجو در اینترنت بدون آنکه نام و نشانی از خود بجا بگذارند از مالکان خودروهائیکه قصد دارند سیستم سوخت خودرو خود را دوگانه سوز بکنند ثبت نام کرده و از هر نفر حدود 15 هزار تومان پول گرفته اند و متاسفانه حدود 200 هزار نفر در این سایتها ثبت نام کرده اند.

رویانیان افزود: هرگونه اتفاقی برای دارندگان این خودروها بیفتد ما هیچ گونه مسئولیتی نداریم چون آنها در مراکز غیرمجاز، خودروی خود را دوگانه سوز کرده اند.
 
وی گفت: از سال 1390 تصمیم داریم تا مراکزی را با نظارت دقیق برای دوگانه سوز کردن خودروها راه اندازی کنیم اما تا آن زمان هیچ مرکزی مجاز به نصب سیستم دوگانه سوز نیست.

این مسئول از مراجع مربوطه خواست تا فورا به این گونه تخلفات رسیدگی کند زیرا این موضوع مستقیما با جان مردم سروکار دارد.

افزایش تعداد خودروهای پایه گاز سوز
 
رئیس شرکت تامین قطعات خودرو ( ساپکو) نیز در این مراسم گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال 70 هزار خودرو به سیستم  پایه گاز سوز مجهز شوند.

محمد محمدی در مراسم بهره برداری از نخستین مرکز تست و عیب یابی مخازن CNG  افزود: از ابتدای امسال تاکنون 30 هزار خودرو به سیستم پایه گاز سوز مجهز شده اند و پیش بینی می شود تا پایان امسال این تعداد به 70 هزار خودرو افزایش یابد  و سال آینده نیز تولید این موتورها را تا 170 هزار عدد افزایش بدهیم.

وی افزود: پارسال در کشور حدود هفت هزار خودرو به این سیستم مجهز شده اند و  هم اکنون 15 درصد از خودروهای گاز جهان در ایران است.

 یکی از مهمترین بخش های مصرف کننده  انرژی که بیشترین وابستگی به نفت‌خام را دارد،  بخش حمل و نقل است . در حال حاضر بیش از 70 درصد نفت خام مصرفی جهان  پس از تبدیل شدن به انواع فرآورده‌های نفتی در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود.