کرمان - خبرگزاری مهر: شاگرد استاد صنعتی با اشاره به لزوم حفظ آثار استاد صنعتی گفت: استاد به دلیل کمبود امکانات برخی آثارش را با زغال بر روی کاغذهای کاهی بسته بندی مغازه ها می کشید و بعد این همه تلاش و سختی در خلق آثار حفظ آنها ضروری است.

محمد هژبرابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: از سال 1318 شاگرد و دستیار استاد علی اکبر صنعتی در کرمان بوده ام در آن زمان ایشان با عدم امکانات و وسایل کم بسیاری از آثار بی نظیر را در قالب نقاشی و مجسمه سازی خلق کرد.

وی گفت: استاد زغال منقلی را به عنوان زغال کار روی کاغذهای کاهی که در مغازهها برای دسته بندی اجناس به کار می بردند استفاده می کرد و هنر خود را به شاگردان خود منتقل می کرد.

وی با اشاره به آثار فاخر استاد صنعتی گفت: برخی از این آثار در دنیا بی نظیر هستند و بسیاری از مجسمه های استاد به عنوان آثار فاخر در تاریخ هنر ایران قلمداد می شوند که برای مردم استان کرمان باید مایه فخر باشد.

این هنرمند گفت: تعدادی از آثار استاد صنعتی در موزه تهران در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می شوند که باید هر چه زودتر به مکان مناسب انتقال یابند.

ابراهیمی گفت: تا سالهای اوایل انقلاب در خدمت استاد صنعتی بودم و در بر پایی موزه صنعتی در تهران واقع در خیابان امام خمینی (ره) به استاد صنعتی کمک دادم و مرحوم عبدالحسین صنعتی زاده کرمانی فرزند حاج اکبر صنعتی زاده منزل شخصی خود را در خیابان حافظ شمالی تهران به موزه شخصی و خصوصی صنعتی تبدیل کرد.

وی گفت: استاد علی اکبر صنعتی و دستیارانش از شخصیتهای برجسته و یادگارهای زمان مشروطه هستند و مجسمه های این شخصیتهای ادبی و هنری در موزه خصوصی صنعتی به نمایش گذاشته شده است.

هژبرابراهیمی گفت: استاد علی اکبر صنعتی کرمانی در زمان کودکی زیر چتر مرحوم حاج علی اکبر صنعتی زاده قرار گرفت در آن زمان فامیلی یا شهرت وجود نداشت که در سال 1308 وزارت کشور و ثبت احوال برای نام و نام خانوادگی همه افراد در همه استانها اقدام کردند و هشت نفر که زیر چتر مرحوم استاد صنعتی زندگی می کردند که فاقد شهرت و نام خانوادگی بودند و درنهایت استاد صنعتی برای هر هشت نفر فامیلی صنعتی را انتخاب کرد.

این هنرمند ادامه داد: ارتباط استاد صنعتی با بزرگان از جمله مرحوم کمال الملک و استاد حیدریان تنگاتنگ و بی نهایت انسانی و ارزنده بود و این ارتباط با زیردستانش هم وجود داشت و بسیار فوق العاده، انسانی و صمیمانه بود و همیشه می گفت: " انسان قبل از این که هنرمند باشد باید انسان باشد. "

هژبرابراهیمی افزود: خانه مرحوم صنعتی را که به عنوان موزه به کار بردند یک منزل شخصی بود و در آن زمان در طرح تعریض قرارداشت بنابراین مرحوم صنعتی زاده، با سعی و تلاش موزه صنعتی زاده را برپا کرد، که این موزه و موزه هنر معاصر دو نوبت مورد تهاجم در مراحل مختلف تاریخ قرار گرفتند و برخی آثار ارزنده مرحوم صنعتی به آتش کشیده شد و سرانجام یکی از پسران مرحوم صنعتی زاده با تلاش فراوان توانست 50 درصد موزه را در اختیار بگیرد.

وی گفت: این آثار فاخر امروز باید الهام بخش جامعه هنر و دانشجویان باشد و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که به توان این آثار فاخر را به نسلهای بعد هم انتقال داد.

این هنرمند مجسمه ساز خاطرنشان کرد: دانشجویان هنر و مردم علاقمند به هنر مجسمه سازی می توانند با نگاه کردن به آثار استاد بسیاری از تکنیکها و سوژه های این هنرمند فقید را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

هم اکنون تعداد قابل توجهی از آثار استاد صنعتی کرمانی در موزه هلال احمر تهران در حال تخریب هستند و تعدادی دیگر از این آثار نیز در زیر زمین موزه هنرهای معاصر کرمان نگهداری می شوند و تنها بخش اندکی از این آثار در گالریهای موزه هنرهای معاصر کرمان در معرض نمایش قرار دارند.