چاپ اول کتاب "جامعه‏شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات" تألیف ابراهیم فیاض با شمارگان 1500 نسخه توسط دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: کتاب "جامعه‏شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات" گام مهمی در بررسی جامعه‏شناختی معرفتی رسانه و ارتباطات است. اینکه چگونه از این منظر می‏توان به نظریه ارتباطی رسید و یا اینکه جامعه‏شناسی معرفتی همان جامعه‏شناسی ارتباطات است و مواردی از این دست، در زمره کلیدی‏ترین مباحث نظری این کتاب به شمار می‏رود که نویسنده به آنها پرداخته است.

ابراهیم فیاض در کتاب خود کوشیده است فرآیند پیچیده ارتباطات میان فرهنگی را نشان دهد و بر رها کردن ساده‏بینی در فرآیند نظریه‏سازی تأکید کند. وی همچنین می‏خواهد نشان دهد که نظریات غربی بر خودگرایی تکیه دارند و باید رهیافتی متفاوت برای کشورهای سنتی و جهان سوم یافت.

فیاض کتاب خود را در چهار فصل تدوین کرده است. وی در فصل اول با عنوان "جامعه‏شناسی معرفتی آمریکایی و ارتباطات"، به موضوع جامعه‏شناسی معرفتی "مید" و جامعه‏شناسی معرفتی" مرتون" می‏پردازد. فصل دوم به موضوع "جامعه‏شناسی معرفتی ادبیات و ارتباطات" اختصاص دارد و فصل سوم درباره مبانی سیاستگذاری فرهنگ ارتباطی بر اساس جامعه‏شناسی معرفتی ارتباطات است.

در نهایت در چهارمین و آخرین فصل، مؤلف به بحث درباره "فرآیند ارتباطی شاهنامه و توسعه فرهنگی ایران" پرداخته و عناصر صوری و محتوایی پیام را در این اثر فردوسی بررسی کرده است.