تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۵

قم - خبرگزاری مهر: رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ضرورت توجه به موضوع تفسیر قرآن در دانشگاه‌ها از کمبود مفسر قرآن در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام محسن قرائتی شامگاه سه‌شنبه در مرحله دوم اولین دوره فرهنگی آموزشی ائمه جماعات مساجد کشور که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه قرآن نور است و روحانی نمی‌تواند بدون نور کسی را هدایت کند، اظهار داشت: روحانیون و ائمه جماعات ما باید همت خود را برای طی یک دوره مباحثه تفسیر قرآن به کار گیرند و همانند کتب دیگر حوزوی برای تفسیر آن نیز وقت بگذارند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به موضوع تفسیر قرآن در دانشگاه‌ها اظهار داشت: امروز 120 دانشگاه تقاضا کرده‌اند که بنده برای آنها تفسیر قرآن داشته باشم و این بدان معناست که امروز به 120 مفسر قرآن نیازمندیم که متأسفانه در اختیار نداریم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه باید از تعطیلات خود به نحو احسن استفاده کنند ابراز داشت: مجموعه تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی با استفاده از همین تعطیلات تهیه و تدوین شده است و این بدان معناست که می‌شود از فرصت‌ها بهترین استفاده را برد.

قرائتی با بیان اینکه اگر ما رو به خورشید خانه بسازیم برای خورشید نصیبی نیست و تنها ما از حرارت خورشید استفاده می‌کنیم افزود: ‌نماز هم اینگونه است ما از نماز خواندن نصیب می‌بریم و خداوند به نماز ما نیازی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه ائمه جماعات باید به اقامه نماز جماعت در مدارس اهتمام داشته باشند خاطرنشان کرد: ائمه جماعات باید پیش‌نماز نوجوانان نیز باشند و در کنار امامت جماعت مساجد، امامت جماعت مدارس را نیز بر عهده بگیرند و تنها نماز برای پدران و مادران خواندن و از فرزندان غافل شدن اشتباه است.

ضرورت توجه به نهج‌البلاغه

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه نباید سخنرانی‌ها طولانی باشد، عنوان کرد: لازم نیست که سخنرانی‌ها یک ساعت به طول بیانجامد که در این زمینه نهج البلاغه می‌تواند بهترین الگو باشد که در کمترین فرصت بهترین و زیباترین پیام را می‌توان انتقال داد.

وی در ادامه عنوان کرد: روحانی همانند مادری است که غذاهای مختلفی را می‌خورد اما تنها به فرزند خود شیر می‌دهد، خاطرنشان کرد: روحانی باید کتابهای متنوع و مورد نیاز را بخواند تا بتواند مسائل صحیح را در اختیار مخاطب قرار دهد.

وی عنوان کرد: ‌کتاب مسیحیان در دنیا به دو هزار زبان ترجمه و به چاپ رسیده است اما قرآن کریم تاکنون به 50 زبان منتشر شده است.

قرائتی با بیان اینکه امروز در چگونگی بیان و سخنرانی‌ها مشکلی نداریم و مشکل در عمل کردن است، افزود: یک عمل مناسب می‌تواند در مقایسه با هزاران سخنرانی بهتر جواب دهد و موثرتر باشد.

وی در پایان ابراز داشت: امروز جامعه ما در شرایط خوبی به سر می‌برد و ما نیازمند روحانی هستیم که از زمانها بهترین استفاده را ببرد و در این راستا از مطالعه غافل نباشد.