نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شنبه و شب گذشته به صورت جداگانه با رئیس بعثه عراق، تاجیکستان، تانزانیا و لبنان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت جمعه شب گذشته و امروز ( جمعه ) طی دیدارهای جداگانه ای با رئیس بعثه عراق، تاجیکستان و تانزانیا گفت: ایران آمادگی خود را برای ارائه کمکهای فرهنگی به بعثه سایر کشورها در ایام حج اعلام می کند.

بر اساس این گزارش، رئیس بعثه تانزانیا در دیدار سرپرست حجاج ایرانی گفت: ایران و تانزانیا رابطه برادرانه ای دارند.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر ضرورت وحدت مسلمین افزود: هموطنان اهل سنت ما همواره بر اساس فقه خود عمل می کنند و شورای افتاء اهل سنت نیز در بعثه جمهوری اسلامی ایران مستقر هستند.

وی با اشاره به روابط خوب ایران با دولت عربستان و برگزاری مراسم مراسم دعای کمیل با حضور 25 هزار زائر ایرانی در مدینه منوره گفت: اگر اختلافات میان کشورهای اسلامی برطرف شود و بدور از مسائل سیاسی به فرصت حج بیندیشیم، منافع فراوانی کسب می کنیم.

در ادامه این دیدار خالد محمد رئیس بعثه حج کشور تانزانیا با اظهار رضایت از حضور در این جلسه گفت: مردم کشور تانزانیا به دلیل فقر مالی کمتر امکان حضور در حج را پیدا می کنند اما بواسطه برنامه ها و همایشهایی که شما برگزار کردید خیلی از هموطنان ما هوشیار شدند و تعداد حجاج ما امسال افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از شما می خواهم رابطه برادرانه ما ادامه پیدا کند گفت: شما در مسائل حج و سایر موضوعات دینی از ما خیلی جلوترید و مایلیم از تجربه شما استفاده کنیم لذا آماده ایم تا با حضور در ایران تجارب نخبگان و کارشناسان شما را دریافت نماییم.

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت روز جمعه در دیدار با مسئولان بعثه عراق از تشکیل دولت، تعیین نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدواریم با تحول سیاسی فوق آرامش به فضای عراق بازگردد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: اگر اتفاق نظر و وحدت کلمه باشد، زمینه های ارتقاء امت اسلامی فراهم می شود.

آقای مولا رئیس بعثه عراق نیز در ابتدای این دیدار حضور امیرالحاج ایران را گرامی داشت و بر ضرروت ارتباط بعثه های کشورهای اسلامی و بهره مندی از فرصت حج تاکید کرد.

همچنین رئیس بعثه تاجیکستان در دیدار با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در محل بعثه مقام معظم رهبری تاکید کرد: حج زمینه هم دلی بین ملتها را فراهم می کند.

اسماعیل پیرزاده با بیان اینکه ما روزی جزیی از یک ایران بزرگ بودیم تاکید کرد: عقبه تعامل امروز ملتها و دولتهای تاجیکستان و ایران یک فرهنگ با صلابت است برای همین خواستار تبادل تجربیات علمی دو بعثه ایران و تاجیکستان هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نیز با تشکر از فعالیت بعثه تاجیکستان بر ضرورت تعامل بعثه های کشورهای اسلامی تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به زبان مشترک دو کشور ایران و تاجیکستان از انتشار 800 اثر مکتوب و نرم افزاری به زبان فارسی برای زائران خبر داد که به حج در ادیان قبل، حج در شعر فارسی و حج در سفرنامه ها نیز می پردازد.

رئیس بعثه تاجیکستان نیز در پایان رشته پیوند ملتها و دولتهای ایران و تاجیکستان مستمر و مستحکم توصیف کرد و گفت: در حج همه امتها باید به "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" اقتدا کنیم.

رئیس بعثه مرحوم علامه فضل الله از مراجع برجسته شیعیان لبنان همراه با فرزند این مرجع لبنانی صبح شنبه با نماینده ولی فقیه و سرپرست ججاج ایرانی در مکه مکرمه دیدار کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شخصیت ارزشمند مرحوم علامه فضل الله تاکید کرد: فعالیت سیاسی و فرهنگی ایشان در کنار شجاعت در دفاع از اسلام از او فردی متمایز ساخته بود.

حجت الاسلام قاضی عسکر افزود: علامه فضل الله یکی از مدافعان جدی نظام جمهوری اسلامی بود.

رئیس بعثه علامه فضل الله نیز در ادامه این دیدار از همکاریهای دوجانبه دو بعثه ابراز تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به اینکه علامه فضل الله امام خمینی را احیاگر امت اسلامی در عصر حاضر می دانست افزود: تعامل و اعتقاد ایشان با جمهوری اسلامی عمیق و گسترده بود.

رئیس بعثه لبنان همچنین با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت علامه فضل الله به ابراز محبت ایشان به مرحوم فضل الله تاکید و شیعیان لبنان تاکید کرد.