آلبوم تصنیف های دوره قاجار با صدای رضاقلى نوروزى شامبیاتى (تصنیف خوان دوره قاجار) از سوی موسسه فرهنگی ماهور منتشر شد.


به گزارش خبرنگار مهر در این آلبوم که در دو سی دی ارائه شده است، درویش خان، تار، باقررامشگر، کمانچه، اکبر خان، قانون، مشیرهمایون، پیانو، حسین خان، ویولن واسدالله خان، سنتور نواخته اند.

رضاقلى نوروزى شامبیاتى (در برخى از منابعى که اخیراً منتشر شده است رضاقلى نوروزى را همان رضاقلى تجریشى قلمداد کرده‏اند) از خوانندگان تصنیف و آواز ضربى و همچنین از نوازندگان تمبک در اواخر دوره قاجار است. تاریخ تولد او به‏درستى مشخص نیست ولى قرائن حاکى از آن است که وى در نیمه‏ قرن سیزدهم یا حدود سال ۱۲۵۰ شمسى به‏دنیا آمده است.

شهرت رضاقلى‏خان عموماً به اجراى تصنیف و آواز ضربى بوده و از آنجا که این نوع خوانندگى عامه‏پسند و مورد توجه زنان بوده است، در حلقه‏ى دوستان و شاگردان او جوانانی بوده‏اند که از شیوه خوانندگى و معلومات او بهره مى‏برده‏اند؛ از آن جمله مى‏توان به قمرالملوک وزیرى و بتول پروانه اشاره کرد.


قمر در حقیقت پس از آنکه به تهران آمد با رضاقلى‏خان آشنا شد و مدتى نزد او مشق آواز و تصنیف کرد . تصاویرى نیز از قمر و رضاقلى‏خان باقى مانده که مبین رابطه‏ى نزدیک بین آنهاست. بتول پروانه نیز، چنانکه سلیمان امیرقاسمى عنوان کرده، مدتى نزد رضاقلى‏خان به فراگیرى تصنیف و آواز ضربى پرداخته است.

از اشخاص دیگرى که با رضاقلى‏خان رابطه‏اى نزدیک داشته‏اند مشیرهمایون شهردار
، پسرخواهر رضاقلى‏خان، بوده است. این دو به همراه عده‏ دیگرى از موسیقى‏دانان براى ضبط صفحه به لندن مسافرت کردند.

 رضاقلى نوروزى در سال ۱۳۰۹ شمسى درگذشته است.