رئیس خبرگزاری "صدای افغان" در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تشریح ابعاد مختلف روابط تهران و کابل گفت : افغانستان دارای ظرفیت های زیادی است که ایران تا کنون چندان از این ظرفیتها استفاده نکرده است.

"سید عیسی حسینی مزاری" که علاوه بر ریاست خبرگزاری "صدای افغان" مدیر هفته نامه "انصاف" نیز هست در تشریح مناسبات ایران و افغانستان گفت: مناسبات ایران در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خوب است، اما این مناسبات توانایی گسترش دارند و افغانستان دارای ظرفیت های بسیاری در این باره است که ایران تا کنون از آنها استفاده نکرده است.

حسینی مزاری در تشریح دلایل عدم افزایش مناسبات ایران-افغانستان گفت: دو دلیل در عدم افزایش این مناسبات تاثیر دارند؛ یکی چالشهای داخلی موجود در افغانستان است مثلا حضور غربیها در این کشور خود یک چالش است که در برخی مواقع مانع حضور جدی جمهوری اسلامی در افغانستان شده و در برخی مواقع غرب در جهت تخریب روابط ایران و افغانستان گام برداشته است.
 
وی در ادامه گفت: برخی جریانهای داخلی در افغانستان نیز خواهان افزایش مناسبات تهران و کابل نیستند و گزارشهایی نیز در این باره منتشر شده است.
 
به گفته حسینی مزاری، عامل دوم تاثیر گذار در عدم افزایش مناسبات افغانستان با ایران به خود تهران باز می گردد، زیرا هرچند غرب خواهان افزایش این مناسبات نیست اما خود ایران نیز در حد انتظاردرپی افزایش مناسبات نبوده است، لیکن با توجه به فرصت های بیشماری که در افغانستان وجود دارد و با توجه به علاقه مندی مردم افغان به افزایش این مناسبات، جمهوری اسلامی می تواند به نحو احسن از این فرصت ها استفاده کند.
 
به اعتقاد حسینی مزاری، بهترین فرصت برای افزایش مناسبات حوزه تجارت است و تا کنون انگیزه ای از سوی ایران برای افزایش دادو ستدهای تجاری دیده نشده است.
 
بهترین فرصت برای افزایش مناسبات ایران و افغانستان حوزه تجارت است و تا کنون انگیزه زیادی برای افزایش دادو ستدهای تجاری دوجانبه دیده نشده است.
 
حسینی گفت : برکسی پوشیده نیست موانعی در این راه وجود دارد اما باید به این نکته توجه کرد که سرمایه گذاران ایرانی تمایلی برای سرمایه گذاری در افغانستان ندارند که البته خود این موضوع می تواند به دلیل فعال نبودن بخش های خصوصی در افغانستان باشد.
 
حسینی مزاری گفت: از دیگر مواردی که ایران می تواند حضوری فعال در افغانستان داشته باشد بخش فرهنگ و آموزش است. برای مثال ایران می تواند در مدارس و دانشگاه های افغانستان حضوری فعال داشته باشد. رابطه موسسات علمی و پژوهشی دو کشور نیز می تواند موجب توسعه مناسبات آموزشی شود اما در این بخش نیز فعالیت چندانی مشاهده نمی شود و همین مقدار رابطه اندکی که در بخش فرهنگی میان دو کشور دیده می شود به دلیل تمایلات و مشترکات فرهنگی میان مردم دو کشور است.
 
موضوع بعدی که در نشست با مدیر خبرگزاری صدای افغان مورد بررسی قرار گرفت موضوع ادعاهای بی اساس غرب در مورد دخالت ایران در امور افغانستان بود که حسینی مزاری در پاسخ به آن گفت : ما ابتدا باید بدانیم دخالت چیست و اصولا چه نوع اقداماتی را می توان دخالت در امور کشوری دیگر تعبیر کرد.
 
مدیر هفته نامه انصاف در توضیح بیشتر پاسخ خود گفت : اگر در حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و .. حضور ایران در افغانستان را غرب دخالت تعبیر می کند باید بگویم که این حضور دخالت نیست و اصولا در روابط میان کشورهای همسایه هر کشوری می تواند در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی همسایه خود حضور داشته باشد و این حق آن کشور است. علاوه بر آن باید میان کشورهای همسایه بده و بستانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد و ما علاقمند به این بده و بستانها هستیم.
 
حسینی مزاری افزود : ما خواهان افزایش حضور ایران در بخش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افغانستان هستیم و از این حضور استقبال می کنیم. و این اقدامات نه تنها دخالت نیست بلکه به افزایش ثبات و امنیت در افغانستان نیز کمک می کند.
مدیر خبرگزاری صدای افغانستان گفت: اما اگر منظور غرب آن است که ایران از گروه های مخالف دولت افغان و طالبان حمایت می کند باید بگویم که عقلا و منطقا چنین چیزی نمی تواند وجود داشته باشد. زیرا امنیت در افغانستان به معنای امنیت خود ایران هست.
ب
ه عبارت دیگر ثبات افغانستان ثبات جمهوری اسلامی است و ناامنی در افغانستان به زیان ایران است و امروزه یکی از دسیسه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می شود ناامن کردن مرزهای این کشور است بنابراین قطعا ناامنی در افغانستان نمی تواند به نفع ایران باشد و تا جائی که من اطلاع دارم و به دلیل حضور در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افغانستان از آن آگاهی دارم با اطمینان می گویم که ایران بویژه پس از سقوط طالبان و به روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان همواره برای برقراری امنیت در این کشور تلاش کرده و حضور ایران در عرصه بازسازی افغانستان نیز خود گویای این مطلب است که تهران برای اشتغال زایی و توسعه افغانستان اقدامات زیادی انجام داده و به بیان دیگر موثرترین کمک های خارجی اهدا شده به افغانستان از سوی کشورهای خارجی از جانب ایران بوده است.
 
به گفته حسینی مزاری، کمکهای ایران به افغانستان شاید از لحاظ کمی قابل مقایسه با کمکهای غرب نباشد اما مطمئنا از لحاظ کیفی برتر از آنها بوده است.