مدیر خبرگزاری صدای افغان در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر در تشریح اوضاع حاکم بر افغانستان ضمن اشاره به اقدام دولت حامد کرزای برای رسیدن به صلح گفت: شرایط موجود به گونه ای است که نمی توان به موفق بودن شورای عالی صلح افغانستان امیدوار بود.

"سید عیسی حسینی مزاری" در ادامه گفتگو با مهر در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی خود از "شورای عالی صلح افغانستان" به ریاست "برهان الدین ربانی" گفت: البته تلاش برای رسیدن به صلح در افغانستان اقدام پسندیده ای است. اینکه طالبان سلاح را زمین بگذارد و وارد روند صلح شود گامی مثبت است و اقدامات کرزای و دیگر مقامات افغان را برای برقراری صلح و ثبات در کشور می ستائیم.

وی در ادامه گفت: اما نباید این نکته را فراموش کنیم که صلح در افغانستان زمانی بدست می آید که ما توفیقاتی در خشکاندن ریشه ناآرامی ها بدست آورده باشیم و تنها اختلافات موجود در کشور در رابطه با چگونگی تقسیم قدرت باشد، اما ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که ناامنی در افغانستان همچنان وجود دارد.
 
مدیر مسئول هفته نامه انصاف در ادامه افزود: نباید این طور گمان کرد که ریشه بحران ها و ناامنی های موجود در افغانستان به دلیل اختلاف نظر یک گروه با دولت در مورد تقسیم قدرت است. طالبان اصولا تمایلی به صلح ندارد و اعلام کرده تا زمانی که نظامیان خارجی در افغانستان حضور داشته باشند در هیچ روند صلحی شرکت نمی کنند.
 
بنابراین تا زمانی که نظامیان خارجی در افغانستان حضور داشته باشند این خواسته طالبان اجابت نمی شود و ما شاهد صلح در افغانستان نخواهیم بود. علاوه بر آن از کجا معلوم که نظامیان خارجی از افغانستان خارج شوند و در مرحله بعد طالبان شرط دیگری را مطرح نکند؟ آنها اساسا می خواهند که خارجی ها از افغانستان خارج شوند بنابراین نمی توان به طالبان امیدوار بود.
 
وی در ادامه گفت: بنابراین با توجه به شرایط موجود در افغانستان و افزایش سطح ناامنی های در آن و ادامه حضور نظامی کشورهای بیگانه و عدم تصمیم آنها برای خروج نمی توان به موفق بودن اقدامات شورای عالی صلح امیدوار بود.
پرسش بعدی مهر از حسینی مزاری در مورد انتخابات پارلمانی افغانستان که در شهریورماه سال جاری در این کشور برگزار شد و اخبار مربوط به تقلبهای گسترده در آن بود که وی در پاسخ گفت: البته رویدادی که در تاریخ 27 سنبله یا همان شهریور برگزار شد نامش را می شد هر چیزی گذاشت به غیر از انتخابات.
 
حسینی مزاری که از نامزدهای این انتخابات بود در ادامه گفت: من خودم از نامزدهای انتخابات پارلمانی بودم که از حوزه کابل ثبت نام کرده بود فقط نزدیک به 900 دانشجو برای پیروزی من تبلیغ می کردند و افراد زیادی نیز در دفتر من مشغول به کار بودند که همه آنها به نفع من رای داده بودند اما با کمال تعجب آنچه برای من در کابل شمارش و اعلام شد فقط 493 رای بود و این در حالی است که بسیاری از فرهنگیان و دانشجویان افغان از شعار ما در انتخابات حمایت کرده بودند و من فقط بیش از 400 ناظر در پای صندوق های رای داشتم.
 
حسینی مزاری در ادامه افزود : بر اساس اخباری که از کمیسیون مستقل انتخابات به دست ما رسیده گزارش ها حکایت از انجام تقلب های گسترده در این انتخابات دارد. و دلیل انجام تقلب علیه من در انتخابات آن بوده که راه ما و خط ما با راه و خط غرب همخوانی ندارد.
 
زیرا ما مخالف حضور غرب در افغانستان بوده و خواهان خروج آنها هستیم علاوه بر آن اصل ولایت فقیه در افغانستان را تبلیغ می کنیم که این با منافع غربیها در تضاد است.
 
وی در ادامه با ذکر این جمله که تقلب در افغانستان نهادینه شده گفت: در این انتخابات شاهد بودیم که از سوی خود نامزدها، ناظران آنها در پای صندوق های رای و حتی غربیها تقلبهای گسترده ای صورت گرفت. البته تقلب در افغانستان فقط در انتخابات رخ نمی دهد بلکه در تمامی امور افغانستان ما شاهد تقلب هستیم. به گفته حسینی مزاری انتخابات پارلمانی افغانستان مهندسی شده و از همین رو تلاش شده تا نامزدهایی که حرفی نو در انتخابات داشته اند نتوانند در پارلمان حضور پیدا کنند.