بیرجند - خبرگزاری مهر: قائم مقام ستاد هدفمندسازی یارانه ‌های خراسان جنوبی گفت: هدفمند سازی یارانه ها موجب اصلاح الگوی مصرف، افزایش بهره‌ وری، از بین بردن فساد در سیستم توزیع و افزایش میزان تولید در جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در بیرجند، مجید امینی عصر یکشنبه درهمایش استانی هدفمندسازی یارانه‌ ها در استان به ضرورت اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: در کشور ما شاخصهای اقتصادی به رغم فعالیتهای زیادی که بعد از انقلاب انجام شده متعادل نیست.

امینی عدم استفاده مناسب از منابع موجود کشور را یکی از مشکلات کشور دانست و افزود: این بهره‌ وری پایین در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته عمدتا از 30 درصد منابع 70 درصد بهره‌ وری انجام می‌ شود.

وی بیان داشت: در صورت اجرای صحیح بسته‌ های حمایتی، هدفمندسازی یارانه‌ ها هیچ تورمی را در جامعه ایجاد نخواهد کرد زیرا تورم زمانی در جامعه ایجاد می‌شود که قدرت اقتصادی خانواده‌ها کاهش یابد.

وی اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و ملی، درآمد ملی، درآمد سرانه، چگونگی توزیع درآمد و ثروت، وضعیت بیکاری و تورم از مهم‌ ترین شاخصهای اقتصادی است که در میزان موفقیت برنامه ‌ریزیهای اقتصادی مورد سنجش قرار می ‌گیرد.

قائم مقام ستاد هدفمندسازی یارانه ‌ها در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عدم تعادل در اقتصاد ایران یک مسئله کهنه و قدیمی است، گفت: رشد اقتصادی ما همواره یک رشد کند و توام با نوسانات شدیدی بوده است و بیکاری امری است که همیشه در اقتصاد ما وجود داشته است.

وی توزیع ناعادلانه ثروت بین دهکهای جامعه را یکی دیگر از ضروریات اصلاح ساختار اقتصادی کشور دانست و گفت: 30 درصد ثروت کشور به دهک دهم تعلق و دهک نخست تنها دو  درصد ثروت را در اختیار دارد که این امر عادلانه نیست.

 به گفته وی به طور متوسط سهم ثروتمندان از یارانه 28 برابر سایر اقشار است.

امینی با بیان اینکه  در کشور ایران بالا بودن میزان یارانه‌ ها موجب بروز مشکلاتی در جامعه شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 29 درصد از تولید ناخالص ملی برای یارانه‌ ها مصرف می‌ شود.

وی ادامه داد: مصرف بی‌ رویه انرژی، عدم انتفاع گروه‌های مختلف از یارانه‌ها و انحراف سرمایه‌ گذاری از دیگر مشکلات نظام پرداخت یارانه ‌ای است.