رشت - خبرگزاری مهر: استاندار آستراخان روسیه گردشکری را به عنوان گام اول در توسعه روابط گیلان و آستراخان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، " الکساندر ژیلکین " که در راس هیئتی 20 نفره از مقامهای آستراخان روسیه به گیلان آمده است عصر سه شنبه در بازدید از تاسیسات بندری در انزلی اظهارداشت:‌‌ گردشگری و فعال کردن خط کشتیرانی مسافری بین بنادر آستراخان و انزلی بسیار حائز اهمیت است.
 
وی همچنین با ابراز شگفتی از تاسیسات پیشرفته بندرانزلی با اشاره به اینکه آستراخان چنین بنادر پیشرفته ای ندارد از افزایش ظرفیت تخلیه  و بارگیری بندر خود  از چهار میلیون تن در سال به 10 میلیون تن خبر داد.
 
الکساندر ژیلکین همکاریهای استراتژیک ‌ ایران و روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: گردش کالا بین دو کشور پنج میلیون تن در سال است  و 120 شرکت ایرانی نیز در آستراخان فعالیت می کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: محصولات غذایی مانند برنج، رب گوجه و خودرو به ویژه سمند، پوشاک و لوازم خانگی متقاضیان خوبی در آستراخان دارد.
 
استاندار آسترخان ادامه داد: چای ایران نیز به دلیل مرغوبیت  و نداشتن اسانس، از مشتاقان زیادی در آستراخان برخوردار است.
 
در ادامه سفر دو روزه هیئت آستراخانی به گیلان " الکساندر ژیلکین " و " روح الله قهرمانی چابک " استانداران آستراخان و گیلان در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی، بازرگانی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، برقراری خط هوایی، ایجاد سرای ایرانیان در آستراخان و مشارکت شرکتهای ایرانی در ساخت تاسیسات بندری آستراخان تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.
 
هیئت آستراخان روسیه امروز گیلان را به مقصد مازندران ترک کرد.