یک گزارش کنگره آمریکا که اخیرا علنی شده نشان می دهد که چین با تقویت قدرت نظامی خود در سطحی وسیع، تهدیدی برای دسترسی آمریکا به شرق آسیا است.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن تایمز در گزارش تحلیلی در یکی از شماره های اخیر خود نوشت که موشکهای چینی می توانند پایگاههای آمریکا در آسیا را هدف قرار داده و منهدم نمایند. بنا به یک گزارش تحقیقاتی و تحلیلی تهیه شده در کنگره آمریکا که اخیرا علنی شد چین با تقویت قدرت نظامی خود در سطح وسیع، تهدیدی برای دسترسی آمریکا به شرق آسیا و آزادی عبور و مرور دریانوردی این کشور بوده و می تواند از 6 پایگاه آمریکا درآسیا پنج واحد آنها را طی موجهای حملات موشکی منهدم نماید. 

بنا به تحقیقات "کمیسیون بازبینی اقتصاد و امنیت آمریکا و چین" ظرفیتهای جدید بهینه سازی موشکی چین موجب افزایش قابلیت ارتش این کشور درمحدود نمودن عملیات نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد. 

واشنگتن تایمز اضافه می کند دولت آمریکا نگرنی روزافزونی نسبت به آنچه که توسط کمیسیون فوق الذکر "ظرفیتهای درحال افزایش چین در به چالش کشیدن آزادی عمل و دسترسی نیروهای آمریکایی به شرق آسیا" خوانده شده، دارد.

این گزارش که نسخه نهایی آن اخیرا علنی شده درشرایطی مطرح شده که تنشها در دریای زرد و دریاهای شرق و جنوب چین شدت گرفته است.

اوباما دردیداراخیر خود از آسیا به تکرار از نگرانیهای آمریکا ازامنیت دریانوردی و نیاز به اتحادهای قوی تر علیه تهدیدهای منطقه ای سخن گفت. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز ماه گذشته در اثناء مشاجرات اقلیمی چین و ژاپن خاطرنشان ساخت که جزیره مورد اختلاف دو کشور واقع در غرب اوکیناوا تحت پوشش پیمان دفاعی آمریکا و ژاپن است و بدین وسیه به چین هشدارداد که ارتش آمریکا آماده دفاع از این جزایر درمقابل اقدامات چین می باشد. 

گزارش کمیسیون بررسی وضعیت چین حاکی است پکن می تواند پایگاهها و کشتی های آمریکا را در صورت بروز بحران بین دو کشور بر سر تایوان هدف حمله موشکی قراردهد.

به نوشتیه واشنگتن تایمز، ‌علاوه بر تولید موشکهای پیشرفته، چینی ها دست به بهینه سازی عمده و آرایش نظامی جت های جنگنده خود زده اند. این جت ها در حال حاضر برد بیشتری داشته و مجهز به تسلیحات بهتر می باشند. پکن همچنین سامانه های دفاع هوایی خود را به گونه ای چشمگیر بهبود بخشیده است. 

در صورت بروز درگیری، موشکهای چینی به تنهایی جهت تخریب و بستن 5 واحد از 6 پایگاه عمده آمریکا در منطقه کافی خواهد بود. تنها استثناء پایگاه آمریکا در جزیره گوام است، زیرا این پایگاه 1800 مایل با چین فاصله دارد. البته زرادخانه بمب افکن های چینی که روز به روز برد آنها افزایش می یابد بزودی قادر خواهد بود پایگاه گوام را نیز هدف قرار دهد.

بنا به گزارش مزبور، علاوه برپایگاههای آمریکا، ‌هواپیماهای این کشور نیز که به منطقه گسیل شده اند در معرض خطر می باشند. این گزارش همچنین حاکی است، ظرف 20 سال گذشته نیروهای موشکی و دریایی چین متحول شده و از یک نیروی منسوخ و قدیمی مبدل به نیروی مجهز به هواپیماهای مدرن و سامانه های تدافع هوایی و زرادخانه عظیم و روبه رشدی حاوی موشکهای متعارف بالستیک و کروز زمینی شده است. 

برای نمونه از سال 2000 تاکنون،‌ نیروهای موشکی برد کوتاه چین از یک تیپ حاوی 36 وسیله پرتاب موشک،‌ مبدل به سامانه ای مجهز به 252 وسیله پرتاب شده است. علاوه بر افزایش تعداد موشکها،‌ چین اقدام به توسعه برد و افزایش دقت عمل و قدرت باربری آنها نموده است. 

این گزارش همچنین حاکی است که جنگنده های نسل پنجم چین که قابلیت رادار گریزی داشته،‌ قدرت مانور پیشرفته دارند و دارای ظرفیتهای دوربرد و پیشرفته خودکار می باشند و تا سال 2018 آماده بهره برداری خواهند شد. 

واشنگتن تایمز در خاتمه می نویسد در حال حاضر آمریکا تنها یک جنگنده نسل پنجم دراختیار دارد که آن جت اف-22 است. گیتس سقف تولید 187 فروند را برای تولید این جت قرارداده و درمقابل خواستار تولید اف-35 شده است که این برنامه از لحاظ تولید و هزینه با مشکل مواجه شده است.