رئیس پژوهشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف از طراحی و ساخت زیر دریایی هوشمند در این پژوهشکده خبر داد و گفت: این زیر دریایی که با عنوان SUT-2 عرضه شد یک زیرسطحی هوشمند است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد سعید سیف با اشاره به کاربردهای زیردریایی های هوشمند در بخشهای مختلف صنایع دریایی در حوزه های انجام بازرسی‌ و مانیتوریگ در بستر دریا، اظهار داشت: طراحی زیرسطحی هوشمند و دست یافتن به یک فرم بدنه مناسب از نظر هیدرواستاتیکی و هیدرودینامیکی، تخمین ضرایب هیدرودینامیکی و شبیه سازی حرکات زیر سطحی هوشمند در مرحله طراحی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اقدامات این پژوهشکده در زمینه طراحی و ساخت زیر دریایی، افزود: طی اجرای پروژه تحقیقاتی در مرکز پژوهشی مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف، زیر سطحی SUT-2 که یک زیرسطحی هوشمند است طراحی و ساخته شد. 

رئیس پژوهشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به جزئیات این زیر سطحی خاطرنشان کرد: طراحی خطوط بدنه و استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی برای بهینه سازی بدنه، طراحی مکانیکی و هیدرومکانیکی، طراحی سازه ای، ساخت و راه اندازی و انجام تستهای اولیه و طراحی سیستم موقعیت یاب دقیق بدون نیاز به ارتباط با خارج از دستاوردهای این تحقیقات است.

سیف با تاکید بر اینکه در این طرح از دینامیک سیالات محاسباتی برای شبیه سازی هیدرودینامیکی جریان اطراف بدنه زیر سطحی SUT-2 استفاده شد، ادامه داد: استفاده از روش مدل سازی عددی به جای فرآیند پیچیده و هزینه بر ساخت و تست مدل در مرحله اولیه طراحی علاوه بر کاهش زمان مطالعات باعث افزایش دقت شده است.