قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقلید جهان تشیع ضمن تأکید بر برگزاری باشکوه محافل عزاداری سیدالشهدا، گفت: هیئتهای مذهبی مواظب باشند مبادا عزاداری‌ها آلوده به گناهی بشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حسین وحید خراسانی در آستانه ماه محرم اظهار داشت: این بیان خداست که فرمود کیست احسن قولا از کسی که دعوت کند به خدا و آن دعوت توأم باشد با عمل صالح. کسانی که در این ایام به تبلیغ دین و مذهب می‌روند، باید بدانند کاری که متکفلند کار انبیاست، (الذین یبلغون رسالات ربهم) این کار فوق بیان و تکلم ما است.

وی اضافه کرد: آنچه در این زمان مهم است حفظ ایتام آل عصمت(ع) است، مردمی منقطع از امام زمانشان با این ابتلائات زندگی، با حرمان از مبانی مذهب و دین؛ به قدری این کار ارزش دارد که اگر در این سفر بتوانید یک بیگانه از امام زمان(عج) را با ولی عصر(عج) آشنا کنید، یک تارک الصلاه را به نماز بیاورید، اجرتان به‌اندازه‌ای است که قابل وصف نیست، چون رسول خدا به شخص امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اگر کسی به وسیله تو یک نفر را هدایت کند (خیر لک مما طلعت علیه الشمس)... .

آیت‌الله وحید خراسانی ادامه داد: از آن روزی که این منظومه شمسی به وجود آمده تا آن روزی که (اذا الشمس کورت و اذا النجوم انکدرت) تا آن روز آنچه آفتاب بر او تابیده، ارزش این کار را ندارد. منتها باید آنچنان تبلیغ دین کرد که صاحب دین خواسته (الم تر کیف ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی أکلها حین باذن ربها).

وی در تفسیر بیشتر این آیه قرآنی اظهار داشت: شجره طیبه دین یک ریشه دارد، این درخت تنه‌ای دارد، شاخه‌هایی دارد، برگ‌هایی دارد، میوه‌ای دارد، کسانی که به تبلیغ می‌روند باید متوجه بشوند وظیفه آنها چیست؟

این مرجع تقلید ریشه درخت دین را عقاید حقه و معارف اهل بیت است(ع) دانست و تاکید کرد: این اصل و ریشه و شجره طیبه است و تنه این درخت اخلاق فاضله است، ملکات حمیده نفسانیه، شاخه‌های این درخت اعمال صالحه است، اگر عقیده، عقیده حقه شد ملکات نفسانی، اخلاق فاضله شد، رفتار، اعمال صالحه شد، ثمره این شجره سعادت ابدی است، یعنی قابل حد و ‌اندازه نیست.

دفع شبهات یکی از وظایف مهم مبلغین است

وحید خراسانی دفع شبهات را یکی از وظایف مهم مبلغین برشمرد و تصریح کرد: همان‌طوری که بدن مبتلا به انواع میکروب می‌شود، روح هم مبتلا به انواع شبهات مخالفین دین می‌شود؛ آن هم با کمک شیطان در مغز این طبقه که از دین اطلاع ندارد قهرا تولید مرض روحی می‌کند و وظیفه مبلغین دفع این شبهات است.

وی افزود: هر کسی که روحش به شبهه‌ای از مذهب باطلی آلوده شده، مثل طبیب حاذقی تمام قدرت را صرف کنید تا آن درد را درمان کنید و بعد عقول این مردم را به این مذهبی که دنیا را به زانو درآورده، و قدرت منطق و استدلالش تمام مسیحیت، یهود، نصاری، منکرین خدا، اهل مذاهب باطله را بیچاره کرده، تقویت کنید.

این مرجع تقلید خطاب به مبلغین گفت: شما باید قدرت علمی پیدا کنید، اگر آن قدرت پیدا شد می‌شود حسن بن یوسف بن مطهر، علامه حلی. سلطان وقت علمای چهار مذهب - ارکان حنفیه، مالکیه، شافعیه و حنبلیه – را جمع کرد. یک مرد پیدا شد با قدرت علمی در آن مجلس نشست و برخاست سر چهار مذهب را به سنگ کوبید، پرچم تشیع را در این مملکت برافراشت، صبح تمام مملکت رسما سنی بود، ظهر ورق برگشت خطبه‌های نماز جمعه در سراسر مملکت عوض شد، این قدرت یک پهلوان در دین است، بنیه علمی را قوی کنید، علم حالت فعلیت دارد و روح را مرد می‌کند، اما جهل حالت انفعال می‌آورد.

مبلغین مردم را نسبت به حقیقت عاشورا بیدار کنند

وی وظیفه دوم مبلغین را بیدارکردن مردم در مورد عاشورا از طریق تحکیم عقاید، تعلیم احکام و تهذیب اخلاق برشمرد و افزود: باید مردم را بیدار کنید که چه خبر است؟ عاشورا چیست؟ چه قیامتی است؟ یک کلمه ما می‌گوئیم اما کجا در حد فهمیدنیم؟ که بود؟ چه کرد؟ کاری که او کرد چه کاری بود؟ خود او که بود؟ این دریایی است که مثل شیخ انصاری غرق می‌شود، مثل محقق و علامه، مات و مبهوت می‌مانند، کجا ما فهمیدیم عاشورا چیست؟ کسی مگر قدرت دارد، اصحاب او را بشناسد تا برسد به خودش، این بیان کیست؟

وی ادامه داد: این بیان، بیان رأس و رئیس مذهب است، امام ششم(ع)؛ آن کسی که از مبدأ تا معاد، از طهارت تا دیات، هر چه هست به برکت نفس اوست، آن کسی که جوهر 124هزار پیغمبر را به صورت مذهب جعفری به دنیا عرضه کرده، او بیانش این است، کسانی که اهل فن‌ هستند می‌فهمند شهادت چه‌اندازه دشوار است. شاهد کی می‌تواند شهادت بشود، آن وقتی که مشهود به مثل آفتاب واضح و روشن باشد.

آیت‌الله وحید خراسانی گفت: آنی که محیّر العقول است این است که متن کلام امام ششم این است: اشهد، لقد اقشعرت، لدمائک، لدمائکم اذله العرش، شهادت می‌دهم انّ دمک سکن فی الخلد، هر جمله اش بهت آور است، شهادت می‌دهم خون تو در خلد مسکن کرد، کسی که خونش در خلد برین است، آیا روحش کجا است؟

سماوات هفت گانه و زمین برای عزای امام حسین(ع) گریه کردند

وی در مورد شهادت سیدالشهدا اظهار داشت: در مقابل خون تو – سیدالشهدا- و خون اصحاب تو اذله عرش به لرزه افتاد، و بکی له جمیع الخلائق، الخلائق جمع معلی به ال است، لا یشذ عنه شاذ غیر خدا، به جز ذات قدوس او آنچه در قلمرو خلقت است، همه برای سر بریده تو گریه کرد، این چه غوغایی بوده؟ چه کرده؟ و بکت له السماوات السبع و الارضون و ما فیهنّ و ما بینهنّ و من یتقلب فی الجنه و النار و ما یری و ما لا یری، عقل مبهوت است، هفت آسمان، تمام این کهکشان‌ها، همه در آسمان اول است، متن قرآن این است، وزینا السماء الدنیا بمصابیح، این کهکشان‌هایی که میلیاردها در این فضا منتشرند همه در آسمان اولند، حالا در هفت آسمان چه خبر است؟

این مرجع تقلید اضافه کرد: بیان امام ششم این است سماوات هفتگانه و همه زمین‌ها و هر چه در آنها هست، و هر چه بین آنها هست، برای عزای حسین ابن علی(ع) گریه کردند، حالا یک عده بی سواد پیدا شدند، می‌گویند این عزاداری‌ها افراط است، این غلط‌ها نتیجه جهل است.

وی گفت: کیست که بفهمد عاشورا چه روزی است؟ کیست که بداند چه سری بالای نیزه رفت؟ کیست که بفهمد چه دستی کنار نهر علقمه از بدن جدا شد؟ باید این مطالب را به مردم بفهمانید.

وی خاطرنشان کرد: رفاعه بن موسی النخاس همچو مردی خدمت امام ششم آمد، امام فرمود: رفاعه امسال به حج نرفتی؟ گفت: جعلت فداک. مال من امسال وفا به حج نکرد، ولی عرفه رفتم کنار قبر حسین ابن علی(ع). بعد که این کلمه را گفتم، مدتی سکوت کرد، حالا در این سکوت چه خبر بود؟ ما و همه فقها و علما عاجزتر از اینند که بفهمند آن سکوت چه اسراری داشت؟ حجی که عظمتش این قدر است، یک نفر به حج نرسید، به رسول خدا(ص) عرض کرد چه بکنم که جای حج را پر کند؟

وی افزود: پیغمبر اشاره کرد به کوه ابی قبیس فرمود: اگر این کوه را طلا کنی و در راه خدا انفاق کنی جای حج را نخواهد گرفت. حج خانه خدا این است. بعد از مدتی سکوت سر بلند کرد، فرمود: ‌ای رفاعه لا تترک زیاره الحسین ابدا، لولا. اگر این نبود که من کراهت داشتم، که مردم دست از حج بردارند، آن وقت می‌گفتم در زیارت قبر او چه خبر است؟ بعد فرمود: ‌ای رفاعه من زار الحسین عارفاً بحقه. کسی که زیارت کند او را و بشناسد او کیست؟ بشناسد کیست، کسی است که خدا پیغمبر خاتم را فرستاد به زمین، عقل کل را فرستاد به زمین برای اینکه خون اصحاب او را پیغمبر در شیشه کند، و به عرش ببرد، اگر حسین را بشناسی من زار الحسین عارفا بحقه. خدا به او چه می‌دهد؟ از وقتی حرکت می‌کند هزار ملک در یمین او، هزار ملک در یسار او. اینها را باید درک کنید از نظر دلیل علمی، کشف کنید که اثر وقتی این است مؤثر کی بوده؟ که همچو اثری گذاشته، از میوه درخت را باید شناخت، از گوهر معدن را باید شناخت. از زیارت قبر او نزد خدا باید فهمید چه مقامی دارد و چه کرده؟ که زیارت قبر او این شده، آن چیست؟ هزار ملک از یمینش، هزار ملک از یسارش، همراهی‌اش می‌کنند تا کنار قبر آن حضرت تا برگردد به خانه‌اش بعد یک زیارت قبر او به نص بیان امام ششم آن هم چه بیانی؟

آیت‌الله وحید خراسانی افزود: بیانی که شیخ الطائفه رئیس الفرقه، شیخ طوسی در مصباح المتهجد و صلاح المتعبد متجاوز از هزار سال بر این قضیه گذشته. این خبر در همچو سندی است در همچو کتابی است، آن هم به قلم همچو کسی است، که رأس و رئیس تمام علمای طائفه‌اند. مطلب این است، خدا به آن یک زیارت ثواب هزار حج و ثواب هزار عمره می‌دهد، آن هم حجی که در رکاب نبیی باشد و عمره‌ای که در رکاب نبیی او وصیی. خلاصه کلام، کسی که به زیارت قبر او برود به نص بیان امام ششم(ع) یک زیارت قبر او ثواب هزار حج آن هم در رکاب امیرالمؤمنین(ع) دارد، ثواب هزار عمره در زیر بیرق خاتم النبی(ص) دارد.

هیئت‌های مذهبی باید مظهر تقوا باشند

وی ادامه داد: هیئت‌های حسینی باید بیدار بشوند و مواظب باشند مبادا عزاداری‌ها آلوده به گناهی بشود. آنچه مهم است این است که این اکسیر احمر باطل نشود، انما یتقبل الله من المتقین.

وی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی باید مظهر تقوا باشند تصریح کرد: عزاداران حسینی باید منزه از حرام بوده، اتیان واجبات و ‌ترک محرمات و انجام واجبات نمایند. علم‌هایی که افراشته می‌شود زیر آن علم‌ها مبادا یک نظر نا به جایی، یک کلمه ناروایی، یک عمل فاسدی انجام بشود، چون این هیئت‌ها مورد نظر شخص خاتم انبیاء(ص) است.

آیت‌الله وحید خراسانی خطاب به عزادارن حسینی تاکید کرد: از حرام اجتناب کنید، واجبات را به جا بیاورید، در عزای او هر چه بکنید در حد خودتان است، نه در حد او. فجع به الرسول و از عجت البتول وطاشت العقول.

وی افزود: رسول در عزای او فاجعه زده شد، بتول یعنی فاطمه زهرا(س) وضعش به جایی رسید که هر روز برای او شیون می‌زند، و صیحه زهرا(س) تمام ملائکه را بیچاره کرده، و طاشت العقول، عقل‌ها پریشان شد، این چه مقامی است؟ از خود او نمی‌شود دم زد، خدا باید ذکر او را بکند، سوره والفجر بیان خدا برای سر بریده سیدالشهدا(ع) است، (یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه) حجت خدا فرمود این سوره در شأن جد من است. امام چهارم صاحب زبور آل محمد، زین العابدین سید الساجدین(ع) یک نگاه به عبیدالله بن عباس بن علی بن ابی طالب(ع) کرد، فاستعبر، چشمش به یتیم قمر بنی‌هاشم افتاد، اشک‌ها سرازیر شد، بعد که گریه کرد، فرمود: هیچ روزی بر جدم رسول خدا(ص) سخت‌تر از روز احد نگذشت. در آن روز اسد الله و اسد رسوله، شیر خدا شیر پیغمبر خدا کشته شد، حمزه سیدالشهدا(ص) کشته شد، این روز سخت‌ترین روز بر جدم بود. این بیان امام چهارم است، آن هم نسبت به شخص اول عالم امکان. بعد از آن روز، روزی بود که جعفر ابن ابی طالب(ع) کشته شد، بعد که هر دو روز را گفت آن وقت فرمود: لا یوم کیوم الحسین(ع)، خلاصه، پیغمبر روزی مثل روز عاشورا برایش نگذشته، خدا می‌داند که بر شخص خاتم چه گذشت؟

این مرجع تقلید اظهار داشت: آنچه که مهم است این است، بعد که این کلمات را فرمود آن وقت فرمود: رحمت خدا، رحمت خدا بر عموی من عباس. خودش را فدا کرد، چه جور فدا کرد؟ اصلا شهادت قمر بنی‌هاشم(ع) گفتنی نیست، فکر کنید، دست بریده، چه کرده؟ دست راست که افتاده بود آن وقت گفت: (والله ان قطعتموا یمینی، انی احامی ابدا عن دینی، و عن امام صادق یقین) همچو کسی بود، بعد که دست چپ افتاد، آن وقت گفت: (قد قطعوا ببغیهم یساری) شهادت اینجور شهادتی بود، آن وقت آنچه که عقل همه حکما و فهم همه فقها را مبهوت می‌کند این جمله است، فرمود: برای عمویم عند الله، عند الله یعنی چه؟ فوق بهشت است، فوق خلد برین است، ان لعمی العباس عند الله چیه؟ منزلتی است مقامی دارد عند الله که غبطه می‌خورند به آن مقام جمیع الشهدا.

وی عظمت حضرت عباس را بهت آور توصیف کرد و گفت: از اول خلقت؛ از زمان آدم که هابیل شهید شد، تا روز احد که حمزه سیدالشهدا به شهادت رسید، تا شهدای بدر، احد، ختم کجا است؛ آن روزی که امام زمان(عج) ظهور کند، شهدای در رکاب او همه در کلمه جمیع الشهدا مندرج است، حالا مقام چه مقامی است؟ که همه اینها به آن مقام غبطه می‌خورند، این مقام علمدار او است. حالا خود او کجا است؟