اگر افق دیدمان را نسبت به واقعه عاشورا وسعت ببخشیم دیگر این واقعه را زمانی - مکانی نمی‌بینیم و با چنین دیدگاهی هر اثر فرهنگی که در آن از حق در برابر باطل دفاع شود پیام عاشورا را منتقل می‌کند.

مجید قیصری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه نباید با واقعه عاشوار زمانی - مکانی برخورد کرد گفت: اگر ما اعتقاد داریم که "کل یوم عاشورا و کلّ ارضٍ کربلا" پس دیگر نمی توانیم دیدمان را نسبت به این واقعه به اتفاقاتی که در زمان معین و در جای مشخص رخ داده محدود کنیم.

وی ادامه داد: نگاه ما به عاشورا اگر اینگونه باشد که جبهه حق مقابل باطل قرار گرفته بود آنگاه در هر اثر هنر و ادبی که خلق می‌کنیم اگر جانب حق و عدالت را بگیریم در مسیر قیام سیدالشهدا حرکت کرده‌ایم. هر کجا از مظلومی در برابر ظلمی حمایت کنیم همان پیام عاشورا را تکرار کرده‌ایم.

نویسنده رمان "باغ تلو" با تاکید بر اینکه وجود مبارک امام حسین(ع) قرآن ناطق بوده است بیان کرد: اگر زاویه دید خود را وسعت بخشیم آنگاه لازم نیست در یک تاریخ بمانیم و با هر نگاه نو می‌توان قصه‌ها را تازه کرد.

قیصری افزود: حال در رویکرد ادبی به واقعه عاشورا و موضوعی که مورد بحث شما است درباره مقاتل باید گفت که این امر هم به رویکرد هر فرد به موضوع دارد و هر که مسیر خلاق‌تری را برگزیند راهش دشوارتر است. متناسب با منظر هر نویسنده، شاعر، فیلمنامه‌نویس، فیلمساز و ... و بر اساس ظرف وجودی هر فرد می توان روایتهای متنوع داشت.

وی با تاکید بر اینکه نباید راه ادبیات عاشورایی را به مقاتل محدود کرد توضیح داد: مقاتل راهی رفته‌اند که اگر قرار باشد ما هم فقط همان راه را برویم کار تکراری انجام دادن است و آنها خود آنچه لازم می دانسته‌اند روایت کرده‌اند. به اعتقاد من آنها راهی را به ما نشان داده‌اند ولی لازم است برداشتهای متنوع و متکثر داشته باشیم. واقعه عاشورا بطن‌های مختلفی دارد که راه را برای کارهای خلاق باز گذاشته است و نباید خود را در چارچوب مقاتل محدود کنیم.

مولف "شماس شامی" اضافه کرد: شما در کنار واقعه عاشورا اتفاقات دیگری جون قیام مختار را دارید که قصه خونخواهی است و این خود می‌تواند زاویه دیدی برای پرداختن به موضوع باشد. می توانیم بررسی کنیم چه می‌شود که معاویه به حکومت منسوب می‌شود و او در طول حکمرانیش بر سر جامعه و مردم آن چه می‌آورد که آنها با سیدالشهدا و خانواده‌اش اینگونه رفتار می‌کنند.  

قیصری با اشاره به اینکه عاشورا تنها یک قرائت ندارد و هر روز مبارزه حق و باطل و آزمایش انسانها در این مبارزه تکرار واقعه عاشورا است تشریح کرد: عاشورا مانند گلوله آتش است که هر کسی نمی‌تواند به آن نزدیک شود و در هر زمان هم اینگونه است. مردم هرگاه درباره عاشورا فکر کرده‌اند آن را با وضعیت روز جامعه‌شان مقایسه کرده‌اند و همین امر باعث شده حکام در طول تاریخ از عاشورا بیم داشته باشند و همه اینها حساسیت موضوع را بیشتر می‌کند.

نویسنده "سه دختر گل‌فروش" درباره اینکه متونی چون مقاتل چقدر سندیت تاریخی دارند گفت: این مسئله‌ای است که نیازمند پژوهش است و آنهایی که درباره تاریخ اسلام و شیعه مطالعه دارند می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.

وی در پایان عنوان کرد: آنچه تا کنون در زمینه ادبیاتی که همراستا با پیام عاشورا خلق شده شاید اندک باشد ولی باید قدر داشته‌های خود را بدانیم و بدانیم برای رسیدن به افق مطلوب باید کارهای زیادی خلق شود که در بین آنها کارهای ضعیف و متوسط هم وجود دارد و این مسیری است که باید پله پله طی شود ضمن اینکه ادبیات مانند کوهنوردی نیست که با فتح قله کار به پایان برسد بلکه همیشه برای بهتر بودن و بالاتر رفتن می‌توان تلاش کرد و جریان ادبی نوسان هم دارد ولی باید رگه‌های طی مسیر کشف و بستر آن فراهم شود تا آثار خوب و متنوع خلق شود.