بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کاهش زمان پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی در هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در بندرعباس، سید نصیر سید محمدی عصر سه شنبه در نشست مطبوعاتی بیان داشت: با توجه به اینکه در سالهای قبل کشاورزان باید مدت زیادی را برای دریافت خسارت محصول بیمه شده خود منتظر می ماندند تمهیداتی اندیشیده شده که مدت زمان پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی از یک سال به دو هفته کاهش یابد.

سید محمدی افزود: در سنوات قبل کشاورزان برای دریافت حق بیمه محصول خسارت دیده خود باید مدت یکسال در انتظار  پاسخ ستاد بیمه کشور به سر می بردند که هم اکنون تدابیری اندیشیده شده که از این پس کشاورزان خسارت دیده حق بیمه محصول خود را سریعتر دریافت کنند.

وی با بیان اینکه توسعه پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی استان هرمزگان در سال جاری یکی از اولویتهای سازمان است، ادامه داد: تاکنون پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در استان هرمزگان گستره چندانی نداشته به نحوی که همین امر موجب شده که در سال 87 به دلیل کمبود پوشش بیمه ای در استان هرمزگان از پنج میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبارات خشکسالی در بخش بیمه کمتر از دو و نیم میلیارد تومان سهم کشاورزان خسارت دیده در هرمزگان شده و بقیه این اعتبارات به دیگر استانها تخصیص یابد.

وی خطاب به کشاورزان هرمزگانی توصیه کرد: با توجه به اینکه دولت در زمینه جبران خسارت محصولات کشاورزی به صورت مستقیم پرداخت اعتبار نخواهد داشت و کمکهای دولت به کشاورزان خسارت دیده در قالب بیمه اعمال می شود لازم است کشاورزان استان نسبت به بیمه محصولات خود هر چه سریعتر اقدام کنند.

رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان ابراز داشت: با توجه به اینکه دولت دو سوم بیمه کشاورزان عضو صندوق بیمه محصولات کشاورزی را پرداخت می کند کشاورزان می توانند با عضویت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی از این کمکها بهره مند شوند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده جهت توسعه پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی در استان بیان داشت: تشکیل و تقویت ستاد بیمه ای استان و ساماندهی کمیته های تخصصی آبزیان، زراعت، باغبانی، منابع طبیعی و دام و فعال کردن کمیته های اجرایی بیمه در شهرستانها ازجمله فعالیتهای یاد شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ رویه و شیوه های جدیدی نیز با هدف تقویت اعتماد بهره برداران و افزایش رضایت کشاورزان از عملکرد بیمه تدوین شده که علاوه بر تسریع در مدت زمان پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت دیده می توان به مواردی ازجمله کاهش تعرفه بیمه در محصولاتی مانند گوجه فرنگی و تقسیط تعرفه بیمه محصولات کشاورزی نیز اشاره داشت.

وی یادآور شد: در سال جاری علاوه بر بیمه محصولات کشاورزی مصوباتی مبنی  بر بیمه درختان میوه نیز به سرانجام رسیده وامید است در سال جاری کشاورزان استقبال خوبی در زمینه بیمه محصولات کشاورزی خود داشته باشند.

به گفته سید محمدی ظرف دو سال آینده 50 درصد محصولات کشاورزی در استان زیر پوشش بیمه قرار می گیرد و این در حالیست که در سال 88 کمتر از 10 درصد محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار داشت.