رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آزاد شدن قیمتها در کشور گفت: جامعه پزشکی فقط تا مدت محدودی می‌تواند هزینه های اضافی را تحمل کند و بعد از آن باید تعرفه ‌ها عادلانه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید شهاب‌الدین صدر روز سه شنبه در دهمین کنگره پزشکان عمومی سراسر کشور در سالن همایشهای رازی افزود: پزشکان عمومی یکی از اقشاری هستند که در سلامت نقش تضمین‌کننده دارند و خدمات آ‌نها بیشترین میزان جمعیت را پوشش می‌دهد.

وی گفت: از نظر مشکلات معیشتی و اقتصادی مجموعه پزشکان عمومی بیشترین مشکلات را تحمل می‌کنند اما بیشترین نقش را در ارتقاء شاخصهای سلامت مخصوصا پس از انقلاب را داشته‌اند.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه سلامت اقتصاد سلامت یا اقتصاد درمان کشور است که دچار بیماریهای زمزمن شده است و به دلیل اینکه خوب مسائل تفهیم نمی‌شود دستگاههای رسیدگی به مشکلات گاهی به جای اینکه به سمت رفع مشکلات حرکت کنند به سمت پاک کردن صورت مسئله پیش می‌روند.
 
صدر گفت: در کشور ما یکی از مشکلاتی که در حوزه سلامت داریم در حوزه اقتصاد سلامت و اعتبارات حوزه سلامت است. 
گاهی برخی افراد در دستگاهها و رسانه‌ ها به جای پرداختن به کمبود اعتبارات هزینه‌هایی که به بیمار تحمیل می‌شود را انعکاس می دهند. اساسا محاسبه هزینه‌ ها کار کارشناسی است و هر کسی کارشناس باشد می‌تواند هزینه‌ها را محاسبه کند اما تقسیم هزینه ‌ها که بر بیمار تحمیل می‌شود بر عهده دولت است.
 
وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشور، افزود: هزینه ‌ها در حوزه سلامت کاملا روشن است و باید طوری برنامه ‌ریزی کرد که مسئولیتی که بر دوش دولت است به درستی اجرا شود اگر از اقشار کم درآمد حمایت شود و اگر به درستی برآورد نشود دچار مشکلاتی خواهیم بود.
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: در حوزه سلامت حساسیت بیشتری در طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد و اعتبارات حوزه سلامت باید افزایش بیشتری داشته باشد. بیمه ‌ها نیز مطالبات پزشکان را به موقع پرداخت کنند بسیاری از پزشکان 6 ماه است که از بیمه طلب دارند و برخی از خدماتی که با بیمه‌ها قرارداد داریم بیش از 6 تا 7 ماه است که بیمه‌ها مطالبات جامعه پزشکی را پرداخت نکرده‌اند.
 
وی گفت: بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را تا مرداد پرداخت کرده‌اند و پزشکانی که آزاد کار می‌کنند مطالبات آنها بیش از 6 ماه از بیمه‌ها دریافت نشده است و لذا به اقتصاد درمانی آسیب می‌رسد حتماً باید بیمه‌ها نسبت به گذشته مسئولیت‌پذیرتر باشند و وظایف خود را بهتر انجام دهند.
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: ما برای همراهی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام آمادگی کردیم و گفته بودیم تا پایان سال تعرفه‌های پزشکی تغییر نخواهد کرد اما برای تعیین تعرفه های خدمات درمانی در سال آینده راهی جز این نداریم که هزینه‌ های سلامت را واقعی ببینیم.
 
صدر ادامه داد: سازمان نظام پزشکی کار تعرفه گذاری را شروع کرده تا برای سال آینده تعرفه‌ های بخش عمومی، دولتی و خصوصی به صورت منطقی تفاوتهای لازم را داشته باشد.
 
وی با انتقاد از مصوبه واگذاری اختیار تعیین تعرفه های بخش خصوصی به وزارت بهداشت، افزود: یکی از رفتارهایی که در چند سال گذشته به جامعه پزشکی آسیب زده است موضوع ماده 46 قانون برنامه توسعه است که هم دولت و هم مجلس آن را تصویب کرده است اما برای پزشکان مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 
صدر ادامه داد: مشکل ما در کشور تعرفه‌گذاری نیست مشکل ما در جایی است که اعتبارات به خوبی پرداخت نمی‌شود و بیمه‌های ما در پرداخت مطالبات دچار مشکل هستند و باید کارشناسی مناسبی انجام شود. لذا باری که به مردم تحمیل می‌شود اگر این تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی به خوبی محاسبه شود مشکلات کمتر می‌شود.
 
وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ ها در کشور گفت: نباید به صورت غیرواقعی با این طرح برخورد کرد درست است که تا مدتی ارائه دهنده خدمت می‌تواند هزینه ‌های اضافی را تحمل کند ولی بعد از مدتی اگر عادلانه رفتار نشود ارائه دهنده خدمت دچار مشکل می‌شود.
 
صدر همچنین با اشاره به ماده 36 قانون برنامه توسعه کشور که بر اساس آن پزشکان می بایست در یکی از بخشهای دولتی یا خصوصی کار کنند، افزود: ممکن است این تصمیم به لحاظ اصولی درست باشد اما برای اجرای آن حتما نیازمند زمانبندی و پایبندی به این کار هستیم.
 
وی افزود: اگر وزارت بهداشت تمهیدات لازم را نداشته باشد دانشگاههای دولتی و بیمارستانهای دولتی آسیب می‌بینند باید در یک ظرف زمانی مناسب به مشکلات رسیدگی شود. باید توجه کرد که برای ماده 36 وزارت بهداشت که مسئول اجرای این کار است تدابیر مناسبی را بیندیشد.