هفتمين اجلاس كميسيون‌ همكاري‌هاي مشترك اقتصادي ايران و آفريقاي جنوبي به رياست وزراي خارجه دو كشور پيش از ظهر امروز در پرتوريا آغاز به كار كرد.

به گزارش خبر گزاري مهر ، در اين مراسم وزيرامور خارجه‌ آفريقاي جنوبي با بررسي نتايج برگزاري شش دوره اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ، روند همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را بسيار ثمر‌بخش خواند وگفت :  طي 10 سال گذشته دو كشور موفق شده‌اند ابعاد تازه‌اي به همكاري‌هاي دو كشور بخشيده و فعال شدن ارتباطات تجاري و بازرگاني بخش مهمي از دستاوردهاي تلاش دو طرف بوده است.
خانم دلاميني زوما همچنين به تشريح تحولات منطقه پرداخت و ضمن اشاره به موضوعات مطرح در منطقه آفريقا، علاقمندي كشورش به دريافت نظرات و ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحولات منطقه خليج فارس و خاورميانه و تقويت همكاري‌ها و مشورت دو كشور را ابراز داشت.
وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي تشكيل مجمع ايران - آفريقا و تلاش اين مجمع را فراتر از ابعاد دو جانبه در سطح همكاري‌هاي قاره‌اي ارزيابي كرده و ابراز اميدواري نمود فعاليت اين مجمع تقويت و گسترش همكاري‌هاي اقتصادي دو منطقه را در برداشته باشد.
وزيرامور خارجه آفريقاي جنوبي در سخنراني افتتاحيه خود همچنين همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي پتروشيمي معدن و تسهيل تردد تجار و بازرگانان را ارزشمند خواند و فعاليت بخش خصوصي ايران در زمينه‌هاي مختلف و سرمايه گذاري ايران در بخش مسكن در آفريقاي جنوبي را نمونه خوبي از فعاليت‌ شركت‌هاي ايراني در آن كشور خواند.
زوما  تاكيد كرد: دولت‌هاي دو كشور تسهيل و تشويق فعاليت بخش خصوصي در دو كشور را فعالانه ادامه خواهند داد و اين مهم به طور جدي در برنامه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور قرار خواهد داشت. 
سيدكمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان نيز در مراسم افتتاحيه كميسيون مشترك اقتصادي، تقويت مناسبات تهران - پرتوريا و گسترش ابعاد همكاري‌هاي اقتصادي را از موضوعات مهم مورد توجه سياست خارجي ايران خواند.
وي روند همكاري‌هاي دو كشور وتوافقات حاصله و پروژه‌هاي مشترك در شش دوره برگزاري اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي را ارزشمند و نشانه پيشرفت مطلوب مناسبات خواند.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به رايزني‌ها و تماس‌هاي دو كشور در سطوح مختلف خاطرنشان كرد: تهران همواره روابط با آفريقاي جنوبي پس از محو آپارتايد را با علاقمندي ويژه دنبال كرده است. 
خرازي تبادل هيات‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي بين دو كشور، افزايش حجم تجارت دو كشور و گسترش همكاري بخش خصوصي و فعاليت شركت‌هاي ايراني در زمينه‌هاي مختلف انرژي، مسكن و صنعت در آن كشور را گام‌هاي بلند و ملموس براي تقويت همكاري‌هاي دو كشور ارزيابي كرد.
وزير خارجه كشورمان تمايل و علاقه دو كشور به افزايش همكاري و تماس‌هاي پارلماني را نيز مرحله‌اي جديد در مناسبات فيمابين برشمرد. 
خرازي  به تشريح اصول سياست خارجي ايران پرداخت و ارائه دو طرح گفتگوي تمدن‌ها و رنسانس در آفريقا كه از سوي روساي جمهوري دو كشور به منظور تقويت و تثبيت صلح و امنيت جهاني ارائه شده است را نشانه قوي ديدگاه مشترك مبتني بر صلح طلبي و تقويت امنيت جهاني از سوي دو كشور خواند.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين همكاري تهران و پرتوريا در مبارزه با جرايم بين‌المللي تروريسم و مواد مخدر را مفيد و موثر خواند و ابراز اميدواري كرد اين همكاري‌ها بيش از پيش تقويت شود. 
همچنين در حاشيه سخنان  افتتاحيه وزراي امور خارجه دو كشور روساي كميته‌هاي كارشناسي گزارش نشست كارشناسي و مراحل تهيه اسناد را ارائه كردند. اجلاس دو روزه فردا سه شنبه با امضاء اسناد تفاهمنامه به كار خود پايان خواهـد داد.