محمود حکیمی از چاپ کتابی درباره قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا خبر داد که در این کتاب مقاله منتشر نشده ای از شهید مطهری نیز به چاپ رسیده است.

محمود حکیمی نویسنده و محقق پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کتاب "امام حسین(ع) و نهضت جاوید کربلا" درباره قیام امام سوم شیعیان، تحلیلها و بررسی‌های نضهت عاشورا آخرین مراحل پیش از چاپ را طی می‌کند و به زودی منتشر خواهد شد.

وی گفت: سعی داشتیم به همت انتشارات مهر تابان این کتاب را به محرم امسال برسانیم که این امر میسر نشد و در حال حاضر در تلاشیم تا کتاب را در اربعین حسینی به بازار عرضه کنیم. کتاب چندی است برای اخذ مجوز به ارشاد ارسال شده و به نظرم مجوز انتشار باید در هفته آتی به دست انتشارات مهر تابان برسد.

این نویسنده افزود: اصلاح و ویرایش ثانویه کتاب تمام شده است و این کتاب در 375 صفحه شامل پیشگفتار و 10 فصل است. در بخش پیشگفتار به تفصیل نگرشهای مختلفی را که به نهضت امام حسین(ع) وجود دارد، بررسی کرده ام و مطالب مختلفی را که در نشریاتی چون آینه پژوهش، کتاب ماه و... منتشر شده است، مورد نقد و بررسی قرار داده ام.

مولف کتاب "بررسی کوتاهی در زندگی رهبر آزادگان حسین(ع) " گفت: فصل اول کتاب به بیان این مهم می‌پردازد که امام حسین (ع) ادامه دهنده راه انبیاست. فصل دوم عوامل زمینه ساز نهضت حسینی چون اعمال معاویه و دیگر دلایل را مورد تحلیل قرار می‌دهد. فصل سوم حکومت یزید و فصل چهارم به آغاز قیام امام حسین(ع) پرداخته است. فصل پنجم نیز شامل موضوع نبرد با ستمگران و وقایع روز عاشوراست.

حکیمی ادامه داد: فصل ششم کتاب به وقایع و حوادث پس از عاشورا مانند حادثه حره که در مدینه رخ داد، اختصاص یافته است و فصل هفتم شامل سخنان کوتاهی از امام حسین(ع) است. فصل هشتم مساله زیارت و سوگواری برای امام حسین(ع) و اهمیت آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نویسنده کتاب "گزیده ای از اندرزها و حکمت های امام علی(ع)" گفت: من در سال 81 به دلیل تالیف 3 کتاب و 22 مقاله درباره امام حسین(ع) به عنوان خادم فرهنگ عاشورا معرفی شدم و به تبع آن گفتگوهایی با من در مطبوعات انجام شد. فصل نهم کتاب "امام حسین(ع) و نهضت جاوید کربلا" شامل 4 گفتگویی است که در آن زمان با مطبوعات انجام دادم.

این محقق پیشکسوت درباره فصل دهم کتاب خود گفت: این فصل نیز به عنوان فصل پایانی کتاب به گزیده مقالاتی از دیگر نویسندگان اختصاص یافته و در آن بیشتر به تحریفات عاشورا پرداخته شده است. در این بخش مقاله منتشرنشده ای از شهید مطهری، مقاله ای از دکتر سید جعفر شهیدی تحت عنوان " نگاه دکتر سید جعفر شهیدی به نهضت حسینی" مطلبی از محمد صدررودی و دیگر نویسندگانی که به عاشورا و قیام حسینی پرداخته اند، آورده شده است. در مجموع این بخش حدود 8 مقاله را شامل می‌شود.

حکیمی همچنین گفت: کتاب دیگری درباره تاریخ تمدن دارم که در 3 جلد توسط شرکت سهامی انتشار منتشر خواهد شد. ویرایش و تصحیح این کتاب تمام شده و به زودی برای کسب مجوز به ارشاد ارسال خواهد شد.