اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیرکل راه و ترابری استان اصفهان گفت: پس از اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، سالانه 20 میلیون مسافر از طریق این خط ارتباطی جابجا می‌شوند.

هوشنگ عشایری در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان با اشاره به اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، افزود: قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران یکی از پروژه‌های محوری راه و ترابری کشور محسوب می‌شود و با اجرای آن سالانه 20 میلیون مسافر را سرویس‌دهی می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه بزرگ حمل و نقل کشور، مزیتها و ویژگیهای بسیاری دارد، اظهار داشت: قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران این توانایی را دارد که مسیر این دو شهر بزرگ کشور را در مدت 90 دقیقه طی کند و در مجموع روزانه 25 هزار و سالانه 20 میلیون مسافر را در مسیر اصفهان به تهران و بالعکس جابجا کرده و خدمت‌رسانی کند.

مدیر کل راه و ترابری استان اصفهان با بیان اینکه مدت زمان کنونی طی شدن مسیر اصفهان تهران بسیار زیاد است و وقت بسیاری از مردم در این مسیر تلف می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر زمان جابجایی مسافرین در محور اصفهان تهران به نسبت طولانی است اما با اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، این مدت زمان به کمتر از دو ساعت کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه روزانه تعداد زیادی از افراد بین اصفهان و تهران در رفت و آمد هستند، اضافه کرد: روزانه شاهد حجم بسیار زیادی از مسافرین در مسیر شهرهای اصفهان، قم و تهران هستیم و بر این اساس باید شرایطی فراهم می‌آمد تا وقت این مسافران کمتر تلف شود بر همین اساس اجرای خط قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران مد نظر قرار گرفت.

عشایری با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی خط قطار سریع‌السیر اصفهان تهران ادامه داد: احداث خط قطار سریع‌السیر اصفهان تهران تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که میزان قابل قبولی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سقف مدت زمان اجرای عملیات زیرسازی قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، بیان داشت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، قرار است عملیات زیرسازی این طرح تا پایان سال 1392 به اتمام برسد و در این سال شاهد بهره‌برداری از این طرح بزرگ ملی باشیم.

مدیرکل راه و ترابری استان اصفهان همچنین به اعتبارات اختصاص یافته به این طرح اشاره کرد و گفت: زیرسازی پروژه قطار مذکور با اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت انجام می‌شود اما برنامه‌هایی برای تامین اعتبار خرید تجهیزات این طرح در نظر داریم.

وی با اشاره به چگونگی تامین اعتبارات باقیمانده مورد نیاز برای راه‌اندازی طرح قطار سریع‌السیر اصفهان تهران افزود: در نظر داریم به منظور تجهیز ناوگان، ریل‌گذاری و خرید واگن از اعتبارات بخش خصوصی استفاده کنیم که در صورت موافقت دولت این اعتبارات از طریق فاینانس تامین می‌شود.

عشایری به برآوردهای صورت گرفته در ارتباط با اعتبارات نهایی مورد نیاز این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای کامل این طرح پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با حمایتهای قانونی و اختصاص اعتبارات بیشتر از سوی دولت و مجلس، این میزان اعتبار نیز تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به لزوم اجرای طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که نزدیک به 50 درصد جمعیت کشور و فعالیتهای تولیدی در مسیر بین اصفهان و تهران متمرکز شده که این موضوع نیاز به اجرای این طرح را دو چندان می‌کند.

مدیرکل راه و ترابری استان اصفهان با تاکید بر لزوم اجرای این طرح در حوزه حمل و نقل ریلی و راه و ترابری کشور، اضافه کرد: بدون شک اجرای این طرح یک موفقیت بزرگ برای حمل و نقل ریلی کشور به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان سرفصل حمل و نقل نوین در کشور مطرح شود.

وی به یکی از مشکلات موجود در شبکه ریلی کشور اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مشکلات بزرگ فعلی شبکه ریلی کشور، یک طرفه بودن بسیاری از خطوط و عدم توانایی افزایش سرعت در مسیرهای حمل و نقل ریلی است.

عشایری با اشاره به اینکه این نقیصه در احداث طرح قطار سریع‌السیر اصفهان تهران برطرف شده است، ادامه داد: به دلیل حجم بسیار زیاد مسافرین در خط ریلی و حمل و نقلی اصفهان قم و تهران این طرح ریلی به صورت دو خطه و یا به اصطلاح دو طرفه احداث می‌شود تا شرایط جابجایی مسافران را داشته باشد.

وی همچنین به مزایای احداث این خط قطار سریع‌السیر اشاره کرد و گفت: آلودگی بسیار کم، قابلیت بالای ترانزیت، کاهش حوادث رانندگی، قابلیت بسیار بالا در بخش جابجایی بار و مسافر، رفاه و ایمنی بیشتر و کاهش مصرف انرژی از جمله مزایای احداث این خط قطار سریع‌السیر محسوب می‌شود که نیاز به احداث آن را بیش از پیش می‌کند.