بندرعباس - خبرگزاری مهر: رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت گفت: 75 درصد مالاریای وارد شده از پاکستان، نسبت به درمان مقاوم بوده و نیازمند رژیم درمانی خاص است.

به گزارش خبرنگار مهر در بندرعباس، احمد رئیسی چهارشنبه شب در حاشیه برگزاری کارگاه کشوری درمان و مدیریت مالاریای در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 60 درصد موارد انتقال مالاریا در ایران مربوط به دو کشور پاکستان و افغانستان است و 75 درصد مالاریای وارد شده از پاکستان، نسبت به درمان مقاوم بوده و نیازمند رژیم درمانی خاص است.

وی خاطرنشان کرد: مالاریا به عنوان یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی دنیا معرفی شده است و در حال حاضر حدود 109 کشور در مناطق در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند که نیمی از آنها در قاره آفریقا "جنوب صحرا" قرار دارند.

رئیسی با بیان اینکه مالاریای شدید "فالسیپارم" همه ساله موجب مرگ بین 1.1 تا 2.7 میلیون نفر در جهان می شود، اعلام کرد: اغلب این مرگ ها در کودکان به علت کم خونی و ابتلا به مالاریای مغزی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط شیوع مالاریا نسبت به 10 سال گذشته قابل قیاس نبوده و شرایط بهبود یافته است، اظهار داشت: در سال 89 طرح ملی حذف مالاریا در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و شهرستان های جنوبی استان کرمان  شروع شده است.

وی با بیان مقاوم شدن انگل مالاریا به داروهای قبلی و تغییر چهره بیماری در این کارگاه جدیدترین داروهایی که در  درمان مالاریا (فالسیپارم) موثر هستند به مراکز تخصصی در درمان مالاریا شدید معرفی می شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: با تلاش دانشگاههای علوم پزشکی نظام ثبت الکتریک مالاریا در وزارت بهداشت انجام می شود و آخرین وضعیت مالاریا نسبت به منطقه و موارد مثبت و نوع آن در کشور قابل مشاهد است.

رئیس اداره مبارزه با مالاریای وزارت بهداشت یاد آور شد :طی ده سال گذشته در مناطق مالاریا خیزکشور با تمهیدات ویژه هیچ گونه مرگ ومیر ناشی از بیماری مالاریا گزارش نشده است.