خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: بالاخره طلسم تشکیل جلسات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) شکست و این شورای عالی در جلسه اخیر خود تصویب کرد که جلساتش حتی بدون حضور رئیس جمهور (به عنوان رئیس شورای عالی) می تواند تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر،  محمد مهدی نژاد نوری دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در بهمن ماه سال 88 اعلام کرده بود که جلسه این شورای عالی باید حداکثر تا نیمه اردیبهشت ماه 89 برگزار شود اما این اتفاق رخ نداد تا اینکه هفته پژوهش و فناوری سال 89 از راه رسید و بالاخره چهارشنبه 8 دی ماه همزمان با پنجمین روز از هفته پژوهش و فناوری پنجمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در نهاد ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور که رئیس این شورای عالی نیز است برگزار شد.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قبل از برگزاری جلسه این شورای عالی در گفتگو با مهر 6 دستور کار در نظر گرفته شده برای این جلسه را اعلام کرد اما خاطرنشان ساخت که ممکن است محدودیت زمانی، مجال رسیدگی به کلیه محورهای در نظر گرفته شده برای طرح و بررسی در این جلسه را ندهد. مهدی نژاد نوری در عین حال مهم ترین دستور کار این جلسه را بررسی و تصویب گزارش عملکرد اعتبارات پژوهشی دستگاههای کشور اعلام کرد.
 

6 دستور کار پنجمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رئیس جمهور

ردیف دستور کار پنجمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری
1 ارائه گزارش عملکرد اعتبارات پژوهشی دستگاههای کشور و دستاوردهای آن
2 ارائه گزارش عملکرد و برنامه های کمیسیون دائمی و کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف
3 اصلاح چند بند از آئین نامه داخلی کمیسیون دائمی شورای عالی عتف
4 تفویذ برخی وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به کمیسیون دائمی این شورا
5 تصویب اولویت های تعیین شده در حوزه علوم پایه برای سلامت
6 ارائه گزارش تأسیس مناطق ویژه علم و فناوری

به گزارش مهر، هر چند مهم ترین دستور پنجمین جلسه این شورا به تصویب رسید اما برخی محورهایی که در صورت تصویب منجر به "سرعت گرفتن فعالیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری" و چرخیدن سریع و موثرتر چرخ پژوهش در کشور می شدند به هر دلیلی فرصت تصویب پیدا نکردند.

تفویذ برخی وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به کمیسیون دائمی این شورا یکی از محورهایی بود که به اعتقاد دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری می توانند منجر به سرعت گرفتن کار شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شود.
 
هر چند تفویذ اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به کمیسیون دائمی این شورا جزو مصوبات پنجمین جلسه این شورای عالی اعلام نشده است اما مصوبه دیگری برای برگزاری جلسات این شورا در نظر گرفته شده که می تواند در سریع تر شدن حرکت و فعالیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری موثر باشد.
 
از بهمن ماه سال 88 سه زمان برای برگزاری پنجمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد اما در هر سه زمان این جلسه برگزار نشد و در دو زمان از این سه مرتبه، تراکم کاری رئیس جمهور و ایجاد برنامه پیش بینی نشده برای رئیس جمهور به عنوان دلیل عدم برگزاری جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری عنوان شد. عدم برگزاری این جلسات می توانست سرعت حرکت این شورای عالی را کم کند.
 
جدول زمان و دلایل لغو سه باره جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)     
زمانهای اعلام شده برای برگزاری پنجمین جلسه شورای عالی عتف در سال 89 علل عدم برگزاری جلسه شورای عالی عتف در زمان تعیین شده
نیمه اردیبهشت ماه تراکم کاری رئیس جمهور
تیر ماه تعطیلی دستگاههای اجرایی از سوی دولت
21 مرداد ماه  ایجاد برنامه پیش بینی نشده برای رئیس جمهور 
 
 
بالاخره طلسم تشکیل جلسات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شکست و این شورای عالی در جلسه پنجم خود که در 8 دی ماه برگزار شد تصویب کرد که جلسات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری حتی بدون حضور رئیس جمهور (به عنوان رئیس شورای عالی) می تواند تشکیل شود که در این صورت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (به عنوان نایب رئیس این شورای عالی) ریاست جلسه را عهده دار خواهد بود.
 
 مصوبات پنجمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

ردیف مصوبات پنجمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری
1 گزارش عملکرد اعتبارات پژوهشی دستگاههای کشور و دستاوردهای آن تصویب شد
2 ضرورت حضور رئیس جمهور برای تشکیل جلسات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری حذف و مصوب شد جلسات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور نایب رئیس این شورا (وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری) برگزار شود
3 مصوب شد بخشی از اعتبارات پژوهشی به طور متمرکز در اختیار وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند
                  
------------------------------
  گزارش: نیما شایان