سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر اینکه وی رهبر آذری های جهان است، گفت: اظهارات رئیس جمهور آذربایجان درست منعکس نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیرا رئیس جمهور آذربایجان اظهار نظری داشته که وی رهبر آذری های جهان است آیا این اظهار نظر نژاد پرستانه نیست و آیا منافع ملی کشورهای منطقه را تهدید نمی کند، که مهمانپرست در پاسخ تصریح کرد: مطالبی که به نقل از رئیس جمهور آذربایجان نقل شده به نظر می آید درست منعکس نشده است.

وی ادامه داد: برخی رسانه ها در این رابطه شیطنت کرده اند همه باید هوشیار باشند تا به اختلافات بین کشورهای منطقه دامن زده نشود و همه باید هوشیار باشند تا از افتادن در دام توطئه ها جلوگیری شود.

خبرنگار مهر همچنین در خصوص جعل نام خلیج فارس در شبکه فرانس 24 و راشا الیوم و اقدامات وزارت خارجه برای جلوگیری از این اقدامات سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ تاکید کرد ما بارها نسبت به استفاده ازنام درست خلیج فارس تذکر داده و انتظار داریم رسانه ها نسبت به بکارگیری اسم دقیق بر اساس مستندات بین المللی اقدام کنند.

وی افزود: هرگونه جعل نام خلیج فارس با تذکر جدی مسئولان ما مواجه خواهد شد.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون اعطای نشان سر به "رایمون گس" سفیر انگلیس در تهران، بیان داشت: تا جایی که ما اطلاع داریم هر ساله به تعدادی از شخصیت ها و افراد این لقب به عنوان لقب تشریفاتی اعطا می شود که در خوشبینانه ترین حالت این یک کج سلیقگی از سوی انگلیس در انتخاب این زمان برای این کار بوده است که باعث تحریک احساسات ملت ما شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات سفیر انگلیس و اقدامات وی این اظهارات را در چارچوب دیپلماتیک ندانست و گفت: سفیر انگلیس باید دقت کند سفرا نباید در جهت تخریب روابط و تحریک احساسات اقدام کنند.

مهمانپرست سفر ملک عبدالله به ایران را رد نکرد اما این اتفاق را منوط به فراهم بودن شرایط و وضعیت جسمانی عبدالله عنوان کرد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.