وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نقدهایی که نسبت به میزان افزایش قیمت گازوئیل شده است، گفت: با وجود اصلاح قیمتها، هنوز با نرخهای فوب خلیج فارس فاصله زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شمس الدین حسینی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی با بیان اینکه در سال 89 در تقویم اقتصاد ایران به لحاظ اجرای هدفمندی یارانه ها صفحه ای برجسته ای است، افزود: پس از یک قرن بی توجهی به ارزش منابع، امروز با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها این بی توجهی از بین رفته و ارزش منابع برجسته شده است.

وی با اشاره به نقدهایی که نسبت به اصلاح قیمت نفت گاز (گازوئیل) صورت گرفته و بر اساس آن قیمت از 16.5 تومان به 150 تومان افزایش یافته است؟ گفت: با وجود اصلاح قیمتها، هنوز با نرخهای فوب خلیج فارس فاصله زیادی داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه هیچ یک از مردم نسبت به ارزش منابع بی توجه نیستند، گفت: هدفمند کردن یارانه ها بخشی از برنامه طرح تحول اقتصادی دولت برای ارتقای تراز اقتصادی کشور بود.

قاچاق سوخت محو می‌شود

حسینی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح ارزش منابع اقتصادی کشور بیش از گذشته خواهد شد، تصریح کرد: سالها با هزینه‌های گزاف به دنبال هزینه های سوخت بودیم اما دستاوردها بسیار ناچیز بود. در حال حاضر قاچاق سوخت نه تنها در حال محو شدن است بلکه قاچاق پوشاک به کشور نیز بسیار کاهش یافته، زیرا جریان قاچاق یک جریانی دو طرفه است.

وی با بیان اینکه شفاف سازی قیمتها با اصلاح قیمتها در جهت توسعه و تامین مالی بازار سرمایه است، تصریح کرد: بازار سرمایه جای خود را به طرح هدفمندی یارانه ها از طریق تامین مالی مناسب باید ایفا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به اهداف طرح تحول اقتصادی دولت همه باید کمک کنند، تصریح کرد: صنعت بیمه که در حال حاضر به دنبال کاهش تعرفه هاست، می تواند گامی در جهت اصلاح قیمتها باشد.

رقابت از طریق کاهش نرخها اتفاق می افتد

وی با تاکید بر اینکه قدرتمند شدن و دستیابی به سودهای بالا از طریق افزایش حجم فعالیت و نه از سوی افزایش قیمتها حاصل می شود، گفت: رقابت از طریق کاهش نرخها اتفاق می افتد.

حسینی بر کاهش کارمزدها در تمام بخشها در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: با این اقدام حجم بازار سرمایه گسترش می یابد و سود سهامداران نیز افزایش خواهد یافت.

وی اصلاح نرخ بیمه ها را باعث گرایش بیشتر مردم به استفاده از بیمه ها دانست و افزود: بانکها، بورس، بیمه و سایر بخشهای مالی باید از هدفمندی یارانه ها حمایت کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز حجم جدیدی از نقدینگی از طریق شفاف کردن در حال بروز است که این نقدینگی باید به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

حسینی گفت: در حال حاضر 2800 میلیارد تومان رقم پرداختهای نقدی به خانواده ها که بخشی از آن می تواند به تقاضا در بازار سرمایه و بخشی می تواند برای کمک به خصوصی سازی تبدیل شود.

ارزش بازار سرمایه دو برابر شد

وی بر استفاده از ابزارهای مالی همچون اوراق مشارکت در بورس تاکید کرد و افزود: طی 9 ماهه ابتدایی امسال بازار سرمایه با افزایش 6 هزار و 400 واحدی مواجه بوده که رشد 50 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وزیر اقتصاد گفت: همچنین نسبت به ابتدای سال 88 رشد 140 درصدی را بالغ شده است. به گفته وی، ارزش بازار سرمایه در ابتدای سال کمتر از 45 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به 90 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 2 برابر رسیده است.

حسینی خاطر نشان کرد: در بخش حق بیمه های تولیدی در کشور در آذرماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته رشد 26 درصدی را تجربه کرده ایم.