قم - خبرگزاری مهر: به همت گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اولین نشست علمی تخصصی پیرامون «نظریه خودگرایی و مبانی اخلاقی اسلام» فردا پنج‌شنبه در تالارمعرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، در این نشست علمی که با حضور حجت الاسلام علی اکبر رشاد، مسئول پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی و حجج الاسلام میرمعزی، خسروپناه، علیزاده، فتعلی خانی، داوودی، محمدی منفرد، دانش، عزیزی، مهندسی، معلمی، ایزدپناه، اردستانی، اسماعیلی، شاکری و رودگر برگزار می‌شود، «نظریه خوادگرایی و مبنای اخلاقی اسلام» به کرسی نقد و بررسی علمی گذاشته خواهد شد.

بر پایه این گزارش همچنین در این نشست حجت الاسلام علی محمد حسین‌زاده به عنوان ناظر علمی و حجت الاسلام علیرضا موفق به عنوان دبیر علمی حضور داشته و آقایان دکتر شیروانی و دکتر شمالی به نقد و بررسی این نظریه خواهند پرداخت.

در توضیح این نظریه می‌توان گفت: واژه خودگراییEgoism از واژهEgo به معنای «خود» گرفته شده است و در اصطلاح فلسفه اخلاق به یکی از نظریه‌های غایت گرا و پیامد گرایانه اطلاق می‌شود که معتقد است تنها وظیفه هر انسانی ایجاد بالا‌ترین میزان سود و لذت برای خویش است، این نظریه در تقابل با نظریه دیگرگرایی اخلاقی تفسیر و تعریف می‌شود.

همچنین خودگروی در فلسفه اخلاق دارای دوشکل روان‌شناختی و هنجاری است، خودگروی روان‌شناختی، گرایش انسان‌ها را به حفظ منافع خویش و به سرشت و طبیعت وی بازمی گرداند، به این معنا که انسان‌ها به طور طبیعی بر اساس انگیزه شخصی عمل می‌کنند و خودگروی هنجاری ناظر است به اینکه انسان چگونه باید باشد. انسان‌ها صرف نظر از اینکه به لحاظ روانی چگونه هستند، این دیدگاه معتقد است باید پیوسته به دنبال منافع خویش بود و عملی درست است که بر پایه تحصیل منافع خود باشد.

نشست بررسی «نظریه خودگرایی و مبنای اخلاقی اسلام» صبح روز 5 شنبه شانزدهم دی ماه از ساعت 9 تا 12 با حضور علما، طلاب، دانشجویان و تنی چند از نخبگان علمی، صاحبنظران فلسفه و اخلاق در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به آدرس: بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی کوچه شماره 10 برگزار می‌شود همچنین شرکت در این نشست برای عموم آزاد است.

برگزاری آیین رونمایی از «نظریه ابتناء»

همچنین آیین رونمایی از «نظریه ابتناء» توسط هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ساعت 10 الی 12 روز یکشنبه 19 دی ماه در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی تهران، بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی، جنب مجتمع‌های آ. اس. پ برگزار می‌شود.

بر پایه این گزارش، «نظریه ابتناء» توسط حجت الاسلام علی اکبر رشاد ارائه و به تصویب هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره رسیده است و وی به دلیل ارائه این نظریه در سومین جشنواره بین المللی فارابی موفق به کسب عنوان نظریه پرداز برجسته در علوم انسانی شده است.

در این مراسم که با حضور نظریه پردازان و سخنرانی حجت الاسلام رشاد برگزار خواهد شد، دکتر سیدعلیرضا واسعی دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکترعلیرضا قائمی‌نیا دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر حسین کلباسی استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) به ایراد سخنرانی پیرامون این نظریه خواهند پرداخت.