زاهدان - خبرگزاری مهر: امامان جمعه اهل سنت شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان اعلام کردند: برگزاری نماز جمعه باید مورد تایید رهبر و حاکم اسلامی باشد و شرایط امام جمعه باید از طریق حاکم وقت تعیین شود لذا در این صورت امام جمعه می تواند نماز جمعه را اقامه نماید.

تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت شهرستانهای مختلف سیستان و بلوچستان ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشتند: در دین اسلام به خصوص مذهب حنفی بر گزاری نماز جمعه و انتخاب امام جمعه باید توسط حاکم و رهبر کشور اسلامی تایید شود.

مولوی عبدالرحیم کردی امام جمعه روستای کوشه تمندان شهرستان خاش اظهار داشت: قانون و فقه اهل سنت انتصاب امام جمعه را مشروط به اذن حاکم وقت دانسته و این اقدام توسط رهبری و در استانها و شهرستانها توسط نماینده رهبری صورت می پذیرد.

مولوی عبدالستار حسین زهی امام جمعه مسجد حنفاء شهرستان خاش گفت: در فقه احناف امام جمعه در صورتی می تواند نماز جمعه بخواند که خود امام حاکم باشد یا نائب حاکم باشد و یا اینکه از حاکم وقت به وی اجازه اقامه نماز جمعه داده باشد.
 
مولوی نور محمد میر بلوچزهی امام جمعه نوک آباد و گوهر کوه خاش بیان داشت: انتصاب هر شخصی بعنوان امام جمعه مشروط بر این است که نظام صلاح بداند و بایستی با نظام هماهنگ باشد زیرا تریبون رسمی و محل ارتباط با مردم می باشد لذا انتصاب امام جمعه از سوی رهبری و یا نماینده رهبری است.
 
مولوی عبدالمالک ایرندگانی امام جمعه ده قلعه ایرندگان خاش گفت: از نظر فقه مسلمین و حنفی انتصاب امام جمعه بستگی به حکم حاکم وقت دارد و در شرایط فعلی حکم مقام معظم رهبری و یا نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت است و اگر مقام معظم رهبری اجازه نداد اصلا جایز نیست که فردی بدون اذن و مجوز نماز اقامه نماید.
 
مولوی محمود کرد امام جمعه سنگان اظهار داشت: (آیه یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اوالامرمنکم) را تلاوت و سپس گفت: هرکس می خواهد در دنیا و آخرت رستگار شود باید اطاعت نماید خداوند را و سپس رسول خدا را و سنت ایشان را و ائمه اطهار و حاکمان امر را که ولی فقیه در شرایط فعلی ولی امر می باشد و واجب است که امر به معروف و نهی از منکر را صاحبان امر و ولی فقیه و حکومت اسلامی سر لوحه رستگاری جامعه می دانند لذا اطاعت از صاحبان امر و ولی فقیه سبب می شود که ضد ارزشها از جامعه رخت بندد و جامعه به سوی فلاح و رستگاری سوق داده شود و از نظر فقهی امام جمعه نیز از ولی فقیه و نماینده ایشان اذن داشته باشد و در غیر اینصورت اقامه نماز جمعه طبق مذهب احناف جایز نمی باشد.
 
مولوی بلال کهرازهی امام جمعه روستای نجف آباد خاش گفت: انتصاب ائمه جمعه اهل سنت به نحو شایسته به ما کمک می نماید و ما از نماینده ولی فقیه تقدیر و تشکر می کنیم ودر کشور ما اتحاد و اتفاق اسلامی بر قرار است و هرکس بخواهد این اتحاد را از ما بگیرد خداوند از در غیب با آنها بر خورد می نماید.
 
مولوی خلیل الرحمن هاشمزهی امام جمعه نوک آباد خاش بیان داشت: همه ائمه جمعه اعم از اهل سنت و شیعه زیر نظر مقام معظم رهبری هستند و ائمه جمعه منتسب به رهبری هستند و از نظر فقه حنفی و قوانین کشوری باید برای ائمه جمعه از طرف رهبری و یا نماینده ایشان احکامی صادر شود تا آنها بتوانند اقدام به اقامه نماز جمعه نمایند.

امام جمعه فوق به نحوه انتصاب امام جمعه از سوی دفتر نهاد و فواید آن مشروحا بیان نمودند.
 
مولوی عبدالصمد دامنی اما جمعه مسجد حقانیه شهرستان ایرانشهر گفت: از آنجاییکه نماز جمعه یکی از مکانهای تجمع اقشار مختلف مردم است و لذا برای اینکه اختلاف پیش نیاید اخذ حکم سلطان و حاکم وقت برای بر پایی نماز جمعه در مذهب احناف و از منظر امام ابو حنیفه ضروری است.
 
مولوی عبدالناصر ساداتی امام جمعه موقت مسجد صدیقیه ایرانشهر اظهار داشت: بر پایی نماز جمعه شرایطی دارد اول اینکه باید امکانات لازم برای بر پایی نماز جمعه فراهم باشد و در ثانی در کشورهای اسلامی همچون ایران اذن حاکم و سلطان وقت در این خصوص ضروری است.
 
مولوی سید محمد ریگی امام جمعه دلگان گفت: بر پایی نماز جمعه شرایطی دارد اول اینکه امکانات اقامه نماز جمعه فراهم باشد در ثانی حاکم و یا قاضی القاضات و یا نماینده آنها حضور داشته باشد و ثالثا اذن سلطان و پادشاه عادل برای بر پایی نماز جمعه شرط است و بدون اذن حاکم نمی توان نماز جمعه بر گزار نمود و رابعا باید عمومیت داشته باشد و همه بتوانند در آن شرکت نمایند.