گرگان - خبرگزاری مهر: دانشیار دانشگاه و تالاب شناس کشور گفت: در ایران 22 تالاب بین المللی با مساحت 1.4 میلیون هکتار محافظت می شود اما به شدت در حال تخریبند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، عبدالرسول سلمان ماهینی  در کارگاه آموزشی مدیریت پایدار تلالابها در گرگان افزود: دو درصد از سطح جهان را تالابها تشکیل داده اند اما همین مقدار 14درصد کربن جهان را دارا هستند.

وی اظهار داشت: خاک تالابها 20 درصد وزن خود کربن در خود جا می دهد و همچنین تالابها 30 درصد گونه های جهان را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: یک تالاب یک هزار هکتاری می تواند فاضلاب یک شهر 100 هزار نفری را تصفیه کند، و در حال حاضر کارخانجات عمده خودرو سازی امریکا و اروپا تالابهای مصنوعی درست می کنند تا فاضلاب کارخانه را از این طریق تصفیه کنند.
 
ماهینی افزود: در جهان پیشرفته امروز نه تنها به دنبال حفظ تالابها بلکه به دنبال ایجاد تالابهای مصنوعی نیز هستند.
 
وی در ادامه به ارزش نقدی تالابها اشاره کرد و گفت: حداقل ارزش تالابها در محافظت از طوفان 250 دلار در هکتار است، به عنوان مثال ارزش تالاب میانکاله اگز حداقل ارزش  در نظر گرفته شود برابر 16 میلیارد و 250 میلیون دلار است.
 
وی در پایان به خبرنگاران حاضر در کارگاه توصیه کرد: ارتباط غنی تری با سازمانهای تخصصی داشته باشند و مطالب  را بصورت کشف رمز شده به مردم انتقال دهند.
 
گلستان چهار تالاب بین المللی دارد.