تبریز - خبرگزاری مهر: پس از بررسی ها و کاوش های باستان شناسی در شهرستان مراغه، کاوشگران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان شرقی بقایای محوطه ای تاریخی با قدمت بسیار کهن و پیش از تاریخ را در حاشیه روستای ورجوی این شهرستان کشف کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در مراغه، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید از این سایت تاریخی گفت: این مکان که به نام محوطه پارینه سنگی ورجوی مراغه نامگذاری و ثبت شده است، قدمتی معادل دوران پیش از تاریخ دارد و به لحاظ کشفیات انجام شده از اهمیت خاصی برخوردار است.

تراب محمدی افزود: این محوطه که در دهستان قره ناز روستای ورجوی از توابع بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده است، در حدود هزار و 450 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در حاشیه یک رودخانه جاری قرار دارد.

به گفته وی ابعاد تقریبی محوطه پارینه سنگی ورجوی حدودهزار و 600 متر در 400 متر است و مجموعه بزرگی را شامل می شود که حالت استقراری داشته و انسانهایی در آن ساکن بوده اند.

محمدی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده و کشف ابزارهای سنگی و مقایسه آنها با سایر ادوات به دست آمده از لایه های تاریخی تبریز و میانه و مراغه، قدمت این آثار به دوران پارینه سنگی میانه نسبت داده شد.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان در خصوص وسعت این محوطه گفت: آثار این محوطه از دامنه های کوه گردداغی تا بستر رودخانه ای که هم اکنون در آن مکان جاری است گسترده است.

وی تصریح کرد: آثار ارزشمند و مهمی از جنس سنگ آتش زنه در کاوش ها به دست آمده که به شناخت تاریخ و پیشینه منطقه که اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، کمک بسیاری می کند.

محمدی با اشاره به وضعیت فعلی این محوطه گفت: در حال حاضر این محوطه به شکل مرتع عمومی مورد استفاده است و اگر حریم این اثر به اندازه 100 متر از کوه گردداغی در تمام جهات جغرافیایی و در محدوده رودخانه ورجوی از بستر تا فاصله 200 متری رعایت و حفاظت شود، امکان بررسی و تحقیقات بیشتر در این زمینه برای کاوشگران و باستان شناسان فراهم می شود.

وی افزود: استمرار برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه که در سالهای اخیر اتفاق افتاده، می تواند باعث آسیب دیدن شواهد تاریخی این محوطه شده و این در کنار آسیب هایی است که طغیانهای فصلی و همچنین برداشت از معادن کوه گردداغی در پی دارد و لازم است در این زمینه همکاری جدی میان سازمانهای مرتبط و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به عمل بیاید.

این محوطه هم اکنون در مالکیت اداره امور اراضی بوده و پس از ثبت ملی این محوطه، امکان بررسی ها و تحقیقات بیشتر و دقیق تر در آن فراهم شده است.

این اثر پس از ثبت مشمول تمام قوانین آثار ثبتی شده است و با متخلفان طبق قوانین مصرح برخورد خواهد شد.