قم - خبرگزاری مهر: مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار‌ (ع) گفت: تمام هزینه‌های ساخت این مرکز از محل وجوهات شرعی بوده است و ریالی از منابع دولتی و غیردولتی در آن صرف نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) وابسته به دفتر آیت الله فاضل لنکرانی که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نخستین مرکز تخصصی در زمینه فقه و اجتهاد در قم می‌باشد افزود: اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرد و روش آموزشی بسیار قوی نیز دارد که یکی از ویژگی‌های بارز این مرکز همین شیوه آموزشی آن است و طی این مدت نیز محققان و اساتید خوبی تربیت شده‌اند.

وی تصریح کرد: در ساخت این بنای عظیم کاملا از وجوهات شرعیه استفاده شده است و یک ریال هم نه از منابع دولتی و غیردولتی در در روند ساخت آن هزینه نشده است.

فاضل لنکرانی تقویت اجتهاد جواهری که مبتنی بر فقه و روش اجتهادی گذشتگان بوده است را از اهداف تاسیس این مرکز عنوان کرد و اظهار داشت: تربیت مجتهد یکی از اهداف این مرکز است که امیدواریم با این روش آموزشی قوی و با کیفیت بتوانیم به این امر دست یابیم.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی این مرکز گفت: مراجع تقلید عنایت خاصی به این مرکز داشته و دارند و در سفری که بنده به نجف و دیداری که با آیت الله  سیستانی داشتم، ایشان اطلاعات جامعی از فعالیتهای این مرکز در بخش‌های مختلف داشتند و به من گفتند آیت الله مرحوم فاضل به موقع متوجه این ضرورت در حوزه شدند و ضرورت وجود چنین مرکزی برای حوزه علمیه قم احساس می‌شد.

فاضل لنکرانی فعالیت‌های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را نیز از دیگر فعالیت‌های بارز در این مرکز عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های پژوهشی محققان و طلاب دانش آموخته این مرکز فقهی بسیار گسترده است و طلاب در عرصه پژوهشی فعالیت‌های بسیار خوبی متناسب با نیازهای جامعه در داخل و خارج انجام داده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فعالیت‌های ویژه مرکز در زمنیه رشته کلام و همچنین رشته امامت اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه این مرکز یک مرکز فقهی است، اما از 10 سال گذشته فضلای بسیار خوبی در این مرکز به ویژه در بخش کلام و رشته امامت تربیت شده‌اند که بیش از 50 پژوهش آماده نشر دارند.

فاضل لنکرانی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) را مجموعه‌ای متعلق به حوزه و حوزویان دانست و عنوان کرد: این مرکز در اختیار حوزه علمیه و متعلق به آن است و اساتید و علما و طلاب می‌توانند از امکانات این مجموعه در بخش‌های مختلف استفاده کنند چرا که این مرکز اختصاص به شخص، اشخاص و گروه خاصی ندارد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار در بخش پایانی سخنان خود عنوان داشت: این مجموعه یک مرکز و ساختمان کاملا مستقل و البته متعلق به همه حوزویان و مراجع است و امیدواریم در این مسیر از این مجموعه بهترین استفاده و بهره برداری شکل بگیرد.