قم - خبرگزاری مهر:‌ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی با موضوع عاشوراپژوهی در عرصه‌ بین‌الملل در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، معاون پژوهش جامعه‌المصطفی قبل از ظهر پنج‌شنبه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی در قم که با سخنرانی ایت الله سبحانی برگزار شد با بیان اینکه عاشورا پژوهی در عرصه‌ بین‌الملل؛ موضوع سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی است اظهار داشت: ‌ با توجه به اهمیت فرهنگ عاشورا در تاریخ اسلام و تقارن این روز در سال گذشته با هفته پژوهش، تصمیم بر این شده که عاشورا پژوهی در عرصه بین الملل به عنوان موضوع بخش ویژه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی انتخاب شود.

حجت الاسلام جعفری علمی با اشاره به اینکه فراخوان آثار جشنواره در دو بخش عمومی و ویژه بوده است بیان داشت: کتاب‌های تألیفی، ترجمه، تصحیح و تحقیق، مقالات چاپ شده، پایان ‌نامه‌های دفاع شده در سال 88، نرم افزارهای علوم اسلامی از جمله محورهای بخش عمومی جشنواره است.

وی در خصوص موضوعات بخش عمومی جشنواره گفت: علوم قرآن و حدیث، اخلاق، تربیت و روان‌شناسی، تاریخ و سیره، حکمت، منطق و عرفان، فقه، اصول و حقوق، علوم سیاسی و اجتماعی، کلام و دین پژوهی، ادبیات و علوم ادبی از جمله بخش‌های عمومی جشنواره است و همچنین‌ تعداد کل محققان بخش عمومی از مجموع 315 محقق، 212 نفر یعنی 95% آن از برادران هستند.

وی در رابطه با ملیت شرکت کنندگان در بخش عمومی جشنواره بیان داشت: 16 ملیت قاره آسیا از جمله افغانستان 73 نفر، عراق 59 نفر، پاکستان25 نفر، هندوستان 19 نفر، آذربایجان هفت نفر، اندونزی پنج نفر، ایران چهار نفر، لبنان چهار نفر، تاجیکستان چهار نفر، سوریه چهار نفر، بنگلادش دو نفر، گرجستان یک نفر و از کشورهای بحرین، چین، تایلند ومیانمار یک نفر شرکت کرده‌اند.

دبیر جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی ادامه داد: هشت ملیت شرکت کننده در جشنواره از قاره آفریقا، تانزانیا چهار نفر، بورکینافاسو سه نفر، کنگو دو نفر، غنا، مغرب، نیجریه، مالی وآفریقای جنوبی یک نفر شرکت داشتند و همچنین دو ملیت از قاره اروپا، انگلستان و ترکیه دو نفر و یک ملیت ازقاره آمریکا دو نفر از آمریکا در این جشنواره مشارکت داشته‌اند.

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی در خصوص تعداد کل محققان بخش ویژه جشنواره بیان داشت: ‌ برادران60 نفر و خواهران نیز 81 نفر شرکت داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه 33 ملیت مختلف در جشنواره شرکت داشته‌اند اظهار داشت: ‌ ملیت 141 محقق شرکت کنندگان در بخش ویژه به هفت زبان و 13 ملیت که افغانستان 88 درصد، پاکستان  16 درصد،  ‌عراق 15 درصد به ترتیب اول تا سوم و همچنین غنا با یک درصد کمترین شرکت کننده در بخش ویژه شرکت جشنواره شرکت داشته‌اند.

348 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است

علمی با بیان اینکه تعداد کل آثار در بخش عمومی 348 اثر است اظهار داشت: اشخاص حقوقی هفت اثر، زنان 12 اثر، مردان 329 اثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه کل آثار ارسال شده به جشنواره 348 اثر است در خصوص آمار تفکیکی آثار ارسال شده به بخش عمومی جشنواره اضافه کرد: کتاب‌ها از مجموع 169عنوان، 103 عنوان کتاب‌های تألیفی، 49 عنوان کتاب‌های ترجمه، 17 عنوان کتاب‌های تحقیقی بوده است.

علمی، پایان نامه‌های راه یافته به مرحله نهایی جشنواره را 84 پایان نامه عنوان کرد و بیان داشت: 93 عنوان مقالات چاپ شده و دو عنوان نرم افزارهای علوم اسلامی فراهم شده است.

دبیر جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی اظهار داشت: ‌ تعداد کل آثار در بخش ویژه 141 اثر که شامل 69 اثر از زنان و 72 اثر از مردان بوده است.

وی با اشاره به دریافت 141 اثر پژوهشی با موضوع عاشورا پژوهی در عرصه بین‌الملل، گفت: در این بخش، 60 نفر از برادران و 81 نفر از 13 ملیت در هفت زبان فارسی، عربی، انگلیسی، چینی، فرانسوی، اردو و ترکی شرکت کردند.

معاون پژوهش جامعه المصطفی افزود: در این بخش، 25 نفر سطح یک، 46 نفر سطح دو، 40 نفر سطح سه و 32 نفر دارای سطح چهار حوزه می‌باشند.

دبیر جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی تصریح کرد: 18 نفر از اندیشمندان شیعه و سنی از 12 کشور که در عرصه عاشورا پژوهشی کارهای ارزنده‌ای در سراسر جهان داشته‌اند، به این جشنواره دعوت شده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش عمومی این جشنواره نیز در محورهای کتاب‌، مقاله، پایان‌نامه و نرم‌افزار‌های تولید شده در سال 88، فراخوان آثار شده است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی(ص) بالابودن سطح علمی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی معرفی کرده و گفت: در این دوره از جشنواره، 2 نفر در سطح پنج، 121 نفر در سطح چهار، 85 نفر در سطح سه، 11 نفر در سطح دو و 3 نفر در سطح یک آثار خود را ارائه دادند.

بیداری اسلامی موضوع جشنواره چهاردهم شیخ طوسی

حجت‌الاسلام علمی در ادامه با اشاره به موضوع چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی که در سال آینده برگزار می‌شود، اظهار داشت: «بیداری اسلامی»، موضوع ویژه دوره بعدی جشنواره است و پژوهشگران می‌توانند آثار خود را دراین عرصه به دبیرخانه ارسال نمایند.

وی با تأکید بر شرایط حساس جهان اسلام، اظهار داشت: امروز شاهد قیام‌های متعددی در کشورهای مختلف اسلامی و بیداری مردم علیه حکومت‌های دیکتاتور وابسته به استکبار جهانی هستیم. در این شرایط ما باید بتوانیم الگوی مناسبی در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا این جریان‌ها به انحراف نرود.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) افزود: این بیداری اسلامی باید بر اساس محورهای عقلانیت، معنویت و عدالت باشد؛ در این راستا، اندیشمندان می‌توانند آثار خود را برای تأثیرگذاری در آینده جهان اسلام ارائه دهند.

دبیر جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی خاطرنشان کرد: همچنین باید در بخش نظری نیز درباره تاریخچه بیداری اسلامی، تأثیرات این مسئله از دیدگاه قرآن، سنت و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و سایر موارد را ارائه نماییم.