وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه چهارمین جایزه ادبی پروین اعتصامی گفت: 6500 بیت شعر پروین در اعتلای اخلاقی جامعه در 80 سال اخیر نقش مهمی داشته و سهم او در ارتقای بینش بانوان قابل کتمان نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه چهارمین جایزه ادبی پروین اعتصامی عصر روز دوشنبه 16 اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

سیدمحمد حسینی در این مراسم با اشاره به زندگی و ویژگی‌های شعری پروین اعتصامی گفت: او در غوغای مشروطه زمانی پا به عرصه گذاشت که دیواری به بلندای فتنه رضاخانی پیش رو داشت.

وی با نقل قول از مدیر مدرسه‌ای که پروین در آن تحصیل کرد، افزود: دختری که تحصیلکرده مدرسه دخترانه آمریکایی تهران است، مدیر مدرسه را وامی‌دارد درباره او چنین قضاوت کند "پروین اگر چه در همان اوایل تحصیل نیز معلومات فراوانی داشت، اما تواضع ذاتی‌اش به حدی بود که به فراگرفتن مطلب و موضوع تازه شوق وافر اظهار می‌کرد".

حسینی: شعر پروین اعتصامی در اعتلای اخلاقی جامعه در 80  سال اخیر نقش مهمی داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پروین دعوت رضاخان را برای ندیمگی همسرش و معلمی دختر خوانده‌اش به هیچ می‌گیرد و رنگ تعلق به فساد دربار را نمی‌پذیرد. او حتی همسرش را که پسر عمویش است و افسری وابسته، چون بی‌بند و بار می‌یابد، فرار را بر زندگی با چنین همسری آلوده، ترجیح می‌دهد و سر به جدایی می‌نهد.

حسینی اضافه کرد: پروین اعتصامی زنی پاک طینت، پاک عقیده، پاک دامن، خوشخو، خوشرفتار و در طریق حقیقت پایدار بود و اگر جز این بود چنین طبع روان و فصاحت بیان و صراحت زبان نداشت.
 
وزیر ارشاد  با نقل قول از برخی بزرگان فرهنگ و ادب مانند محمدعلی جمالزاده، دهخدا و ملک‌الشعرا بهار درباره پروین اعتصامی، گفت: قصاید پروین بوی ناصرخسرو دارد و ابیاتی از او سعدی را فرایاد می‌آورد و همچنین نوآوری‌هایش در مناظرات بی‌نظیر است.
 
وی همچنین تاکید کرد: 6500 بیت شعر پروین اعتصامی در اعتلای اخلاقی جامعه در 80  سال اخیر نقش مهمی داشته و سهم او در ارتقای بینش بانوان قابل کتمان نیست.
 
حسینی  در ادامه از برگزارکنندگان چهارمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی قدردانی و این جایزه را نشانه توجه وزارت ارشاد به زنان نویسنده و پژوهشگر توصیف کرد.
 
درخواست حمیدزاده برای بازنگری در جوایز ملی
 
همچنین در این برنامه مجید حمیدزاده دبیر علمی جایزه پروین اعتصامی با ارائه گزارشی از چهارمین دوره این جایزه ادبی گفت: امسال 5476 اثر در دبیرخانه گرد آمد که توسط 518 نفر از داوران ارزیابی و در پایان 21 اثر انتخاب شد که 14 عنوان آن برگزیده و 7 عنوان شایسته تقدیر هستند.
 
وی از رشد 20 درصدی تعداد آثار این دوره نسبت به دوره قبل خبر داد و از بهمن دری خواست وعده‌هایش را در خصوص بازنگری در این جایزه و دیگر جوایز وابسته به معاونت فرهنگی عملی کند.
 
در چهارمین جایزه ادبی پروین اعتصامی همچنین دو تن از برگزیدگان شامل فریبا یوسفی و شراره کامرانی شعرخوانی کردند.
 
این مراسم با اهدای جوایز به برگزیدان و نفرات شایسته تقدیر خاتمه یافت.