رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از وزیر امور خارجه درخواست کرد فرصتی برای فعالیت 10 سفیر فرهنگی در آمریکای لاتین و 24 سفیر فرهنگی دیگر در آفریقا را برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همایش "میثاق سفیران فرهنگی؛ هم‌اندیشی نمایندگان فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران" که صبح امروز پنجشنبه 19 اسفندماه برگزار شد، در سخنانی گفت: از آبان ماه که در سازمان مسئولیت گرفتم تصمیم بر این شد که نشستی با سفیران فرهنگی پیشین تدارک دیده شود که با اتفاقات اخیری که در منطقه و جهان اسلام رخ داد و از آن به بیداری اسلامی یاد می‌شود، ضرورت چنین همنشینی دوچندان شد.

وی ادامه داد: آنچه امروز در جهان اسلام رخ داده بخشی از آن متاثر از فعالیت سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی است و از آنجا که کار فرهنگی دیر نتایج خود را نشان می‌دهد، حاصل آن تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها امروز نمود پیدا کرده است، حال امروز در این همایش در قالب کارگروه‌های تخصصی این مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه جهان امروز بیش از همیشه آوردگاه فرهنگ است، تشریح کرد: رقابت فرهنگی امروز درجهان شدید است و خط مقدم رقابت سخت و نرم هم فرهنگ است. امروز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش بسیار مهمی دارد و لازم است هر چه بیشتر در عرصه فرهنگی جهان حضور داشته باشد.

خرمشاد افزود: امروزه دیگر دیپلماسی فرهنگی بر تارک دیپلماسی عمومی می‌درخشد و انقلاب اسلامی ایران هم که یک انقلاب فرهنگی بود نشان داد که چقدر فرهنگ در جهان معاصر اهمیت دارد. ما در دهه چهارم انقلاب به تعریفی از "تمدن نوین ایرانی - اسلامی" رسیده‌ایم که چالش بزرگی پیش روی تمدن غرب است.

وی به تدوین سند راهبردی فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور توسط سازمان اشاره کرد و گفت: با تدوین و ارائه این سند به دولت مقرر شده است که سازمان ناظر بر فعالیت‌های فرهنگی همه سازمان‌ها در خارج از کشور باشد و ابلاغ آن توسط دولت بدان وجه اجرایی می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان عنوان کرد: ما برای حفظ تاریخ شفاهی سفیران فرهنگی سازمان در نظر داریم سلسله کتاب‌های فیروزه‌ای را تدارک ببینیم که با عنوان"فرهنگ و جامعه درکشورهای مختلف" تدوین خواهد شد. همچنین دفتر مطالعات سازمان تبدیل به پژوهشکده خواهد شد تا بتوانیم نیروی انسانی برای انتقال پیام فرهنگی ایران به جهان تربیت کنیم.

خرشاد اضافه کرد: ایجاد سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی مجازی، توجه به کارهای بنیادین و ابتکاری افزایش تعداد سفیران فرهنگی درجهان به ویژه درآمریکای لاتین و آفریقا با مساعدت وزارت امورخارجه وانتقال محصولات فرهنگی تمامی نهادهای داخلی به خارج از کشور از دیگر اهدافی است که به دنبال آن هستیم.

به گفته وی درحال حاضر در آمریکای لاتین رایزن فرهنگی از سازمان فرهنگ وارتباطات حضور ندارد که خرمشاد از وزیر امور خارجه خواست امکان فعالیت 10سفیر فرهنگی را فراهم کند و همچنین درآفریقا هم که در حال حاضر 12 سفیر فرهنگی مشغول به کار هستند امکان فعالیت 24 نفر ایجاد شود.