آغاز طرح نوروزی پلیس راهور، فعالیت گشتهای بسیج در شبهای نوروز، کاهش 50 درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال، برخورد پلیس راه با بدحجابها و کشته شدن روزانه53 نفر در نوروز89 از مهمترین اخبار حوزه انتظامی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با اعلام این مطلب که در ایام نوروز برای شهرهای مهمانپذیر، راهها و شهرهایی مانند تهران که خالی از سکنه می شوند، تمهیدات ویژه ای اتخاذ شده و امنیت آنان به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، گشتهای بسیج با همکاری پلیس شبانه به فعالیت می پردازند تا امنیت به طور کامل در ایام نوروز تامین شود. همچنین نیروهای کمکی نیز از مراکز مختلف به خدمت گرفته می شوند. همچنین تامین امنیت در مراکز مهمانپذیر، اقامتی و تفریحی بسیار مورد توجه پلیس قرار دارد.

کاهش 50 درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال

سردار احمدی‌مقدم گفت: در گذشته مراسم چهارشنبه آخر سال به مراسم چهارشنبه سوزی تبدیل شده بود اما در سالهای اخیر توجه مردم به هشدارهای مسئولان منجر به کاهش آسیب‌ها و تلفات شده است.

وی افزود: همه ساله شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی آمار تلفات و حوادث ناشی از مراسم چهارشنبه آخر سال هستیم. به نحوی که در سال گذشته حدود 800 نفر در این مراسم آسیب دیدند اما این آثار در شب گذشته به 360 نفر کاهش یافت.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: به طور مجموع میزان حوادث امسال، 50 درصد نسبت به حوادث سال گذشته کاهش داشته است.

افزایش 79 درصدی کشف مشروبات/ هلاکت 80 نفر از اشرار

امیراحمد گراوند ، جانشین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به عملکرد مرزبانی در سال جاری گفت: کشف مواد مخدر در مرزهای کشور دو درصد نسبت به گذشته افزایش داشته است این در حالی است که کشفیات این مواد در داخل کشور با کاهش مواجه بوده است. در سال جاری 54 تن انواع مواد مخدر در مرزهای کشور کشف و ضبط شدند.

وی تصریح کرد: کشف اسلحه 57 درصد، کشف مشروبات 79 درصد، کشف سوخت قاچاق 21 درصد و کشف تجهیزات ماهواره بیش از 500 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

امیر گراوند اضافه کرد: همچنین در طول سال جاری 533 نفر از اشرار دستگیر و 80 نفر از آنان در درگیری با ماموران مرزبانی به هلاکت رسیدند ولی به طور کلی در سال جاری به ازای شهادت هر یک مامور مرزبانی چهار نفر از اشرار کشته و یا دستگیر شدند. در طول سال جاری درگیری با اشرار 14 درصد کاهش داشت که این موضوع ناشی از کنترل مناسب نوار مرزی بود.

برخورد پلیس راه با بدحجابها

رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: برخورد ماموران پلیس راه با بدحجابان در خودروها هر ساله در دستور کار بوده اما امسال با تاکید فرمانده نیروی انتظامی با دقت بیشتری انجام می‌شود.

کنترل محسوس و نامحسوس رفتار ماموران پلیس راه

سرهنگ مهماندار با اشاره به استانداردسازی رفتار پلیس گفت: ماموران طی یک سال گذشته آموزشهای لازم را برای استانداردسازی رفتار و برخورد مناسب با مردم سپری کردند که این آموزشها در طول یک سال اثرگذار بوده است.

رئیس پلیس راه کشور افزود: در سال آینده رفتار کارکنان و ماموران پلیس راه به صورت محسوس و نامحسوس کنترل می‌شود.

کشته شدن روزانه 53 نفر در نوروز 89

وی گفت: در طرح نوروزی سال گذشته که از 25 اسفند 88 تا پایان 15 فروردین 89 اجرا شد، هزار و 46 نفر در راههای برون شهری بر اثر حوادث راندگی کشته شدند.

سرهنگ مهماندار گفت: همچنین 3 هزار و 690 نفر نیز بر اثر این سوانح مجروح شدند که بسیاری از این افراد با رعایت کمترین قوانین توانستند از بروز سوانح جلوگیری کنند.

وی افزود: به طور میانگین روزانه 53 نفر در تصادفات رانندگی طرح نوروزی سال گذشته کشته شدند.

245 نفر در تصادفات 89 پایتخت کشته شدند

رئیس پلیس راهور تهران گفت: در طول سال جاری 105 هزار تصادف در پایتخت رخ داده که این تصادفات شامل 84 هزار تصادف خسارتی و 20 هزار تصادف جرحی بوده است.

وی با تاکید بر این که تهران از لحاظ کاهش تصادفات در سال جاری رتبه اول را در کشور کسب کرده است، افزود: در این تصادفات 23 هزار نفر مجروح و 245 نفر کشته شدند.