کوالالامپور-دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا : در سمیناری که از سوی وزارت دین اندونزی با حضور دیپلمات های مقم جاکارتا برگزار شد وزیر دین این کشور از راه اندازی نهضت عمومی قرآن خوانی در مساجد این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر از جاکارتا ، دکتر سوریاما علی افزود :ظهور انواع فرقه های انحرافی در اندونزی ناشی از خالی بودن تبلیغ دینی در جامعه است و تجدید حیات آموزشی و تربیتی مبتنی بر محور خانواده ، مدرسه و جامعه به تداوم و پایداری تمسک جامعه به قرآن وارزشهای دینی بستگی دارد.

وزیر دین اندونزی گفت: برنامه نهضت قرآن خوانی برای جلوگیری از ورود تفکر وآموزه های انحرافی و جلوگیری از انحطاط اخلاقی جوانان است .

 وی ضمن ابراز نگرانی از ترویج انحرافات فکری و اخلاقی در بین جوانان اندونزی خاطرنشان ساخت : برخی  فرقه ها خود را جزیی از عنوان امت اسلامی می دانند، اما به تخریب اسلام مشغول هستند .

وزیر دین اندونزی ضمن اشاره به درگیری ها و مباحث مربوط به فرقه احمدیه گفت: انحطاط اخلاقی نسل جوان و ترویج  فرقه های انحرافی ناشی از کم توجهی به امر تبلیغ دینی است .

وی ضمن  دعوت از مردم و روحانیون اندونزی در پرهیز از  تعصبات  قومی و مذهبی و پرهیز از منازعه واختلاف افکنی یادآورشد : تبلیغات دینی می بایستی درچارچوب قوانین مربوط به آزادی های مذهبی صورت گیرد همانگونه که دیگر پیروان فرق ومذاهب وادیان نیز می بایستی خود را بر ضرورت رعایت اصول و خط قرمزها در فعالیت های مذهبی خود ملزم دانسته و بدانند که  آزادی مذهبی باید محدودیتی داشته باشد.

سوریاماعلی افزود: آزادی ، توهین و زیرپا گذاشتن کتب مقدس دیگران را اجازه نمی دهد.آخرین پیامبر اسلام محمد(ص) است و هیچ پیامبری و قرآنی پس از او فرستاده نخواهد شد.

وی گفت که نهضت قرآن خوانی نیاز به حمایت و پشتیبانی تمام اقشار جامعه دارد چرا که  این برنامه تلاشی برای دستیابی به موفقیت در بهبود و تعالی  اخلاق جامعه است .

وزیر دین اندونزی در ضرورت اجرای طرح قرآن خوانی در مساجد از مغرب تا عشاء افزود: علاوه بر مشکلات فقر مالی و منابع انسانی در اندونزی ، پدیده فقر اخلاقی هم رو به رشد می باشد و همه باید نقش خود را برای نجات اخلاق جامعه بویژه جوانان ایفا کنند.

مدیرکل بخش ارشاد جامعه اسلامی از وزارت دین اندونزی در این سمینار یک روزه گفت: نهضت قرآن خوانی در مساجد اندونزی ازمغرب تاعشاء درجهت رشد و توسعه مجدد قرآن خوانی جامعه طراحی شده و درتاریخ اندونزی به ثبت خواهد رسید.

دکترنصرالدین عمر افزود: گرچه  اکثریت مردم اندونزی مسلمان هستند اما دردو دهه اخیرحرکت وجنبش قرآن خوانی درجامعه به دلیل برخی تغییرات فرهنگی و اجتماعی رو به رکود گذاشت .

وی افزود : ما در حال حاضر صدای دلنشین  کودکان را که در مساجد قرآن می خوانند به ندرت می شنویم و این سنت حسنه در حال از بین رفتن است بنابراین می خواهیم این سنت حسنه که در گذشته در مساجد اندونزی رونق داشته است مجددا احیاء گردد.

به گفته نصَر الدین عمر ، نهضت قرآن خوانی بزودی در سراسر اندونزی اجراء خواهد شد و در نخستین اقدام وزارت دین این برنامه و فعالیت را در6 استان جاکارتا ، جاوه غربی ، جاوه میانی ، جاوه شرقی، بانتن و جوگجا به عنوان مناطق نمونه آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه گفت که 800 هزار مسجد یا نمازخانه به انجام برنامه قرآن خوانی بلا فاصله بعد از نماز مغرب تا عشاء خواهند پرداخت و علاوه بر این وزارت دین نیز در حال اعزام 95 هزار معلم قرآنی در سراسر اندونزی است.

بر اساس این گزارش ، تعداد 300 هزار استاد و 50 هزار مدرسه دینی و حوزه علمیه در این برنامه شرکت خواهند کرد.