رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و بلاروس تاکید کرد و گفت: تشکیل این اتاق سبب توسعه همکاری دو کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید صافدل در دیدار با سفیر بلاروس در تهران حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2010 میلادی را امیدوار کننده دانست و افزود: با توجه به پتانسیل های موجود در دو کشور باید این حجم افزایش یابد.

معاون وزیر بازرگانی بر تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در سطح معاونان وزرای بازرگانی دو کشور تاکید کرد.

وی اظهار کرد: یادداشت تفاهم همکاری های گمرکی و بازرگانی بین دو کشور  باید به منظور توسعه روابط تجاری ایران و بلاروس به امضا برسد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: لیست های کالاهای مورد مبادله میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در حال نهایی شدن است و زودی به طرف بلاروسی اعلام می شود.
 
صافدل با اشاره به برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و بلاروس و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در این کشور افزود: مناسبت های یاد شده در توسعه و ارتقا سطح روابط تجاری دو کشو بسیار موثر خواهد بود.
 
وی بر اجرایی شدن سوآپ کالایی اعم از گندم و  غلات بین دو کشور تاکید و اظهار کرد: با توجه به اینکه یک سوم غلات دنیا در قزاقستان، روسیه و اکران تولید و بازارهای این محصول در جنوب کشورمان موجود است اجرایی شدن سوآپ بسیار موثر است.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بر توسعه همکاری بخش خصوصی دو کشور، سرمایه گذاری مشترک و افزایش ارتباط اتاق های بازرگانی ایران و بلاروس تاکید کرد و گفت: لازمه ارتقا سطح روابط تجاری دو کشور استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های بخش خصوصی است.
 
ریباک سفیر بلاروس در جمهوری اسلامی ایران در ادامه این دیدار از سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری تجار ایرانی در سال 2010 در این کشور خبر داد و افزود: در سال 2010  میزان سرمایه گذاران تجار ایرانی در بلاروس نسبت به سال 2009 رشد کرده است.
 
وی با بیان اینکه در گذشته بیشتر فعالیت های تجاری ایران و بلاروس از طریق شورای مشترک و میز مشترک پیگیری و انجام می شد اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و بلاروس تشکیل شود.
 
ریباک برگزاری اجلاس کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلاروس را جهت فعال سازی روابط تجاری دو کشور بسیار موثر دانست.
 
سفیر بلاروس از آمادگی بلاروس برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در استان های مختلف این کشور خبر داد و اظهار کرد: با افزایش خط منظم و مستقیم  هوایی بین ایران و بلاروس می توان سطح روابط تجاری دو کشور را افزایش داد. وی در جمهوری اسلامی ایران از علاقمندی کشورش برای اجرایی شدن سوآپ کالایی با ایران خبر داد.