تبریز - خبرگزاری مهر: استاد برجسته شیمی دانشگاه تبریز بر اساس تازه‌ترین آمار موسسه اطلاعات علمی ISI 44 در ردیف برجسته ترین پژوهشگران جهان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، بر اساس تازه ‌ترین آمار موسسه اطلاعات علمی ISI 44 مرحوم نظام‌الدین دانشور محقق ایرانی با قرار گرفتن در جمع یک درصد اول پژوهشگران جهان در رشته‌های مربوطه و عبور از مرز تعداد ارجاع به مقالاتشان عنوان دانشمند بین‌المللی و محقق برجسته را کسب کرده‌ و در میان آنها نام استاد برجسته شیمی دانشگاه تبریز با دستیابی به عنوان سی‌ام به خوبی می‌درخشد.

بر اساس این ارزیابی13 هزار و 53 استناد برای 45 مقاله از مرحوم نظام‌الدین دانشور ثبت شده که از رقم h-index 20 برخوردار است.

متوسط ارجاعات برای هر مقاله مرحوم دانشور نیز رقم 30.70 ثبت شده که از این لحاظ ضمن کسب مقام نخست در بین این 44 دانشمند ایرانی تفاوت چشمگیری را نیز با آنان نشان می‌دهد.

موسسه ISI جهت انتخاب دانشمندان پر استناد، تولیدات علمی محققان را در یک محدوده زمانی 10 ساله بررسی می‌کند اما آمار ارائه شده در این بررسی از کل تولیدت علمی موجود در این موسسه از سال 1990 تا 2010 استخراج شده است.

این نکته را نیز باید در نظر داشت سقف تولیدات علمی جهت رسیدن به مرز دانشمندان پراستناد با توجه به آمار محققان هر رشته متفاوت است.

نظام‌الدین دانشور استاد گروه شیمی کاربردی و گروه مهندسی شیمی دانشگاه تبریز 21 شهریورماه سال 86، پس از عمری تلاش در عرصه‌های علمی و پژوهشی دارفانی را وداع گفته بود.

وی در سال1326 در شهرستان مرند به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در دبستان فرخی، دیپلم خود را در سال 1344 از دبیرستان فردوسی تبریز اخذ کرد.

دانشور مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1350 در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه فنی استانبول و کارشناسی ارشد شیمی معدنی را در سال 1356 از دانشگاه نیوکاسل انگلستان دریافت کرد.

دانشور تحصیلات دکتری خود را در سال 1360 در همین رشته در دانشگاه نیوکاسل به اتمام رساند و از سال 1350 به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت شد.

دانشور در سال 1374 به درجه دانشیاری و در سال 1382 به درجه استادی ارتقا پیدا کرد.

وی از بنیانگذاران رشته شیمی کاربردی در کشور محسوب می‌شد به طوریکه با تلاش وی اولین دوره کارشناسی ارشد و دکتری شیمی کاربردی در ایران در دانشکده شیمی دانشگاه تبریز ایجاد شد.

وی در سال 1382 عنوان پژوهشگر نمونه آذربایجان شرقی و در سال 1383 عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه تبریز را کسب کرد.

کتاب اصول کنترل کیفیت آب که توسط وی ترجمه شد، درسال1384 به عنوان کتاب برگزیده سال کشور انتخاب شد.

تربیت صدها دانشجو در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، راهنمایی پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، تالیف و ترجمه سه کتاب، انتشار بیش از 50 مقاله در مجلات معتبر علمی، ارائه بیش از 100 مقاله در کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای پروژه‌های متعدد تحقیقاتی به ویژه اجرای یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مطالعاتی کشور در زمینه محیط زیست که نشان از ژرف اندیشی ایشان دارد، بخش دیگری از کارنامه علمی زنده یاد دانشور را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین یکی از محققان فعال عرصه فناوری نانو بود که مقالات علمی متعددی را در این زمینه در مجلات و کنفرانس‌های علمی ارائه کرده بود