وزیر و رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر از دزیده شدن حدود هزار شیئ تاریخی این کشور از زمان آغاز قیام و تحولات پس از آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر  به نقل از خبرگزاری فرانسه، "زاهی حواس" گفت: دزدان در حدود یک هزار شیئ تاریخی را از موزه ها و اماکن تاریخی مصر در کل کشور از آغاز قیام های در ژانویه علیه دولت حسنی مبارک ربوده اند.

حواس که با روزنامه اسپانیایی "ال موندو" گفتگو می کرد، افزود: ما در حال رسیدگی به تمامی رویدادها برای یافتن این اقلام هستیم. تاکنون ما چند مجرم را شناسایی کرده ایم. خلافکارانی که در جستجوی طلا یا اجساد مومیایی شده بوده اند و درباره ارزش اقلامی که دزیده بودند اطلاعاتی در دست نداشتند.

این مقام مصری در ادامه به توصیف دزدان اشیا باستانی پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد: آنها سازندهی نشده اند و محل سکونت آنها نزدیک محل های باستانی و مکان هایی است که اشیا در آنجا نگهدای می شوند و از تاریکی شب برای ورود به اماکن و غارت این اموال استفاده کرده اند.

وی گفت: البته هیچ کدام از اقلام دزیده شده از اشیاء مهم نبودند. ما فهرستی از تمامی چیزها را داریم و اینکه اقلامی را بتوان از کشور خارج کرد بسیار سخت است.

رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر  در ادامه تاکید کرد: فهرستی از اقلامی که طی ناآرامی ها و انقلاب مصر دزدیده شده اند به یونسکو تحویل داده خواهد شد.

وی گفت: مقبره "هتپکا" در سقاره و مقبره "ام پی" در جیزه و همینطو موزه مصر در قاهره اماکنی که کلکسیون "توت آن عامون" در آن نگهداری می شود از اماکنی بودند که مورد هدف دزدان قرار گرفته اند.