معاون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی با اعتراض به برخی مصاحبه های مسئولان آموزش و پرورش در مورد مهدهای کودک در رسانه‌ها گفت: آنها باید طبق تفاهمنامه اقدام کنند در غیر این صورت به معاون حقوقی رئیس جمهور شکایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه صبح دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه بیش از 14 هزار و 500 مهد کودک در مدت 30 سال فعالیت بهزیستی به کودکان خدمات  ارائه می کنند گفت: براساس مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مقرر شد تا به صورت 5 سال آزمایشی آموزش پیش دبستانی کودکان 4 سال تا 6 سال بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد که در دو سال و 8 ماه گذشته تمامی چالش‌ها و راهکارهای تعامل میان بهزیستی و آموزش و پرورش برای اجرای آزمایشی این قانون مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا بالاخره تفاهمنامه میان آموزش و پرورش و بهزیستی منعقد شد.

وی افزود: براساس این تفاهمنامه سازمان بهزیستی صرفاً مجاز به صدور مجوز فعالیت مهد کودک برای کودکان زیر 4 سال تمام  است و آموزش کودکان 4 سال تمام به بالا بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

معاون سازمان بهزیستی گفت: اگر کودکان 4 سال تمام تا 6 سال را از مهدهای کودک کشور حذف کنیم اکثر این مهدها ورشکسته می‌شوند برای همین با آموزش و پرورش به این تفاهم رسیدیم که مهدهای کودکی که مجوز دارند و هم اکنون فعال هستند در اولویت دریافت مجوز پیش دبستانی از سوی آموزش و پرورش قرار بگیرند.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌هایی که وجود داشت آن بود که سن اعضای هیئت موسس مهدهای کودک 25 سال بود در حالی که سن هیئت موسس پیش دبستانی 30 سال است که در این مورد به تفاهم رسیدیم که مهدهای کودکی که هم اکنون فعال هستند با همان 25 سال پذیرفته شوند.

زنگانه مکان مناسب پیش دبستانی را براساس قوانین آموزش و پرورش از چالش‌های دیگر مهدهای کودک عنوان کرد و گفت: در این مورد هم به تفاهم رسیده‌ایم.

معاون سازمان بهزیستی با انتقاد از برخی مصاحبه‌ها از سوی مسئولان آموزش و پرورش در روزنامه‌ها مبنی بر اینکه کودکان 4 ساله باید به مدرسه بروند و همچنین تشویش ذهن والدین کودکان 4 ساله گفت: در متن تفاهمنامه کلمه کودک 4 سال نیامده و نوشته شده است کودکان 4 سال تمام یعنی 5 سال تا 6 سال تمام تحت آموزش پیش دبستانی قرار می‌گیرند.

زنگانه با بیان اینکه از 7 میلیون کودک واجد شرایط برای گذراندن دوره‌های آموزشی در مهدهای کودک و پیش دبستانی تنها یک میلیون کودک در آموزش و پرورش و بهزیستی تحت حمایت و آموزش قرار دارند، گفت: برخی عنوان می‌کنند که بهزیستی علت تمامی آسیب‌های اجتماعی در جوانان امروز است زیرا متولی مهدهای کودک و آموزش به کودکان بوده است در حالی که بهزیستی امروز تنها 572 هزار کودک را در مهدهای کودک تحت آموزش قرار داده است و اگر بخواهیم میانگین 30 ساله را بگیریم این عدد بسیار کم است و باید این سئوال را از سازمانهای دیگر پرسید.

وی در مورد روستامهدها در این تفاهمنامه گفت: بهزیستی در سالهای اخیر با ایجاد روستامهدها و ارایه یک وعده غذای گرم و همچنین شهریه پایین برای کودکان روستایی گام نوینی را در ارایه آموزش کودکان برداشته است و اگر آموزش و پرورش وارد روستامهدها شود یک موازی کاری انجام شده و رقابتی نامیمون صورت می‌گیرد. برای همین در تفاهمنامه آمده است که در روستاهایی که بهزیستی روستامهد ندارد آموزش و پرورش می‌تواند پیش دبستانی ایجاد کند.

معاون سازمان بهزیستی با بیان اینکه بهزیستی با پشت نیمکت نشینی کودکان مخالف است، گفت: بهزیستی در سالهای اخیر با برگزاری جشنواره‌های قرآنی، فرهنگی، توسعه ترویج قرآن، آموزش‌های علمی، آموزش قرآنی برای 10 هزار مربی سعی کرده است تا فضای معنویت و قرآن را در مهدهای کودک تثبیت کند که در برنامه‌های سال 90 ایجاد پایگاه الکترونیکی فعالیت‌های قرآنی کودکان زیر 7 سال، ایجاد تلفن گویای داستان های قرآنی، حضور یک مربی قرآن در هر مهد کودک و انتشار نشریه قرآن کودک را در دستور کار خود قرار داده است در حالی که برخی می گویند که در مهدهای کودک قرآن جایی ندارد.