قم - خبرگزاری مهر: چگونگی تعامل میان افراد با حکومت‌های غیراسلامی و تعامل حکومت اسلامی با سیار حکومت‌ها، با برپایی همایش اسلام و حکومت در مجتمع آموزش عالی فقه قم بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، دبیر همایش اسلام و حکومت بعد از ظهر سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه سالانه دو همایش برگزار کرده است و در سال جاری نیز همایش‌هایی را با موضوعات روز برگزار خواهد کرد.

حجت الاسلام سیدحسن عابدیان ابراز داشت: با توجه به تحصیل دانش پژوهان دوره‌های کارشناسی تا سطح 5 و فوق دکتری در این مجتمع و حضور آنان در این همایش‌ها سطح کیفی همایش‌ها مطلوب است.

برگزاری همایش با توجه به نیاز روز

وی تصریح داشت: همایش‌های برگزار شده معطوف به شبهات و مسایل مورد نیاز روز است و با توجه به رفت و آمدهای طلاب غیرایرانی به کشورهایشان این شبهات از سوی آنها شناسایی می‌شود و پاسخ این شبهات از سوی واحد شبهات مجتمع به آنان ارائه می‌شود و مواردی که نیاز به بررسی بیشتری است در قالب همایش بررسی می‌شود.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه خاطرنشان کرد: با بررسی های صورت گرفته دو موضوع مورد نیاز دانش پژوهان و طلاب غیرایرانی و کشورهای آنها است که یکی ولایت فقیه و دیگری نحوه تعامل میان حکومت اسلامی با دیگر حکومتها و تعامل مسلمانان با حکومتهای غیراسلامی آنها است.

کم توجهی به مسئله حکومت در علوم حوزوی

وی اضافه کرد: حکومت موضوعی است که در فقه ما و سایر علوم مورد توجه چندانی قرار نگرفته است لذا پرداختن به این موضوع ضرورت دارد.

عابدیان با اشاره به برنامه‌های همایش تصریح داشت: این همایش روز پنجشنبه 25 فروردین‌ ماه با سخنرانی آیت ‌الله محمد مؤمن برگزار خواهد شد.

وی برگزاری میزگرد با حضور سه تن از استادان حوزه و ارایه مقاله را از دیگر برنامه های این همایش برشمرد.

عابدیان با بیان اینکه 92 مقاله در 46 عنوان به دبیرخانه رسیده است گفت: از این تعداد 59 مقاله پذیرش شد؛ 12 مقاله شایسته تقدیر و 3 مقاله نیز برتر شدند.