یک پایگاه اینترنتی-تحلیلی در گزارشی با اشاره به استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در جنگ عراق نوشت: هم اکنون در لیبی نیز شاهد استفاده از این سلاح های مرگبار هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آنتی وار، اورانیوم ضعیف شده اولین بار در عراق در سالهای 1990 تا 1991 و سپس در جنگ بالکان در نتیجه حمله اعضای ناتو به صربستان در سال 1999 و پس از آن در افغانستان در سال 2001 و سپس دوباره درعراق در سال 2003 مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون در جنگ لیبی شاهد استفاده از این سلاح های مرگبار هستیم.

آنتی وار در ادامه نوشت: در 24 ساعت اول حمله ارتش آمریکا به لیبی 45 بمب دو هزار پوندی رها شد و هم اکنون این سوال مطرح می شود که آیا این بمب های بزرگ و موشک های کروز انگلیس و فرانسه شامل اورانیوم ضعیف شده اند یا نه؟ "دوگ روکه" متخصص امور تسلیحاتی ساکن آمریکا و مدیر سابق پروژه استفاده از اورانیوم ضعیف شده در پنتاگون می گوید: بله آمریکا در این جنگ از اورانیوم استفاده کرده است.

تصویری از تاثیر اورانیوم ضعیف شده بر روی یک کودک بی گناه

اورانیوم ضعیف شده به دلیل آنکه از مواد بسیار سنگین درست شده است تنها در تسلیحات و رآکتورهای هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل قابلیت های خود در شلیک به اهداف همواره مورد استقبال ارتش آمریکا قرار گرفته است.

بر این اساس در طول حمله به عراق پس از سقوط رژیم دیکتاتوری "صدام حسین" بیش از هزار و 500 بمب و موشک در بغداد ریخته شد و نیروهای آمریکایی 200 تن مواد رادیواکتیو را به ساختمانها، منازل مسکونی، خیابانها و باغ ها در این کشور شلیک کردند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که انقلابیون لیبی اعلام کردند عوامل معمر قذافی در حملات خود در مناطق مسکونی شهر مصراته از بمب های خوشه ای استفاده می کنند و سازمان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه ای استفاده از بمب های خوشه ای در شهر مصراته واقع در 200 کیلومتری شرق طرابلس را محکوم کرده است.