سفیر ایران در قطر با اشاره به توطئه کهنه استعمارگران در فتنه انگیزیهای قومی و مذهبی تاکید کرد : در شرایط حساس کنونی شاهد برخی تحرکات برای طائفه ای کردن شرایط و دامن زدن به فتنه و شکاف بین سنی و شیعی و ایران و اعراب هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالله سهرابی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر با دکتر شیخ علی محیی الدین القره داغی دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمین در شهر دوحه دیدار و در خصوص آخرین تحولات جهان اسلام گفتگو و تبادل نظر کرد. 

سفیر کشورمان در این دیدار با تشریح پیشتازی مردم ایران در پیمودن مسیر انقلاب اسلامی و سرنگونی استبداد داخلی و دیکتاتوری شاه و تلاش در راستای تحقق عملی شعار استقلال و آزادی و استقرار نظام مردمسالار جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد : حرکت مبارک امروز ملتها در برخی از کشورهای عربی در تداوم حرکت عدالت خواهانه ملت مسلمان ایران است که معادلات منطقه ای و بین المللی را به نفلع امت اسلامی تغییر خواهد داد.
 
سفیر ایران افزود : حرکت انقلابی مردم ایران در سی و دو سال پیش و حرکت امروز ملتهای اسلامی نتیجه حاکمیت دولتهای استبدادی و دیکتاتوری وابسته و بی توجهی طولانی به خواسته های مشروع مردم در برقراری عدالت و مساوات و زندگی شرافتمندانه است .
 
سهرابی با اشاره به مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از خواسته های مشروع ملتهای مسلمان از ابتدای انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد : موضع حمایتی ایران در بالاترین سطوح از سوی مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.
 
سفیر ایران با انتقاد از تداوم رویکرد و عملکرد دوگانه و سودجویانه و فرصت طلبانه کشورهای غربی و آمریکا از روند تحولات تاکید کرد : غرب تا چندی پیش از رژیمهای مستبد و دیکتاتورها در جهان عرب حمایت می کرد و امروز درصدد است تا چهره وجیه مدافع ملتها را به خود بگیرد اما ملتها هرگز فرب این فریبکاری غرب را نخواهند خورد و به خوبی می دانند که قدرتهای استکباری برای حفظ مصالح و منافع نامشروع خود درصدد هستند تا حرکتهای مردمی را مصادره یا از مسیر خود منحرف سازند اما خوشبختانه ملتهای مسلمان با هوشیاری در مقابل آنها خواهند ایستاد و در این ارستا نقش علماء و نخبگان مذهبی و دانشگاهی بسیار مهم و تاثیرگذار است.
 
سهرابی با اشاره به توطئه کهنه استعمارگران در فتنه انگیزیهای قومی و مذهبی تاکید کرد : در شرایط حساس کنونی شاهد برخی تحرکات برای طائفه ای کردن شرایط و دامن زدن به فتنه و شکاف بین سنی و شیعی و ایران و اعراب هستیم.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهتمام حضرت امام خمینی (ره) از ابتدای نهضت اسلامی در ایران به مقوله وحدت امت اسلامی و نیز توجه و اهتمام خاص به اصلی ترین مساله جهان اسلام یعنی قضیه فلسطین و تداوم این رویکرد راهبردی از سوی مقام معظم رهبری بر ضرورت تداوم تلاشهای علماء و مراجع در جهان اسلام برای تقویت وحدت و همبستگی اسلامی برای عبور از این شرایط حساس و تمرکز توجهات قضیه فلسطین و تمرکز توجه افکار عمومی جهان اسلام به منبع اصلی تهدید و فتنه انگیزی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
 
سفیر کشورمان با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تقویت و گسترش روابط با کشورهای اسلامی و عربی بر اساس اصول احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورها و مشترکات دینی و فرهنگی و همسایگی بر ضرورت دفاع و حمایت علماء و نخبگان جهان اسلام از حقوق ملتها بدور از دوگانگی تاکید کرد.
 
دکتر شیخ علی محیی الدین القراه داغی دبیر کل اتحادیه علمای مسلمین نیز در این دیدار با تشکر از مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مصالح و منافع جهان اسلام و ملتهای و کشورهای اسلامی تاکید کرد که در اتحادیه علمای مسلمین همواره بر عدم اتخاذ مواضعی دوگانه که موجب بروز هرگونه شائبه تفرقه افکنی و شکاف بین صفوف امت اسلامی شود، تاکید کرده ایم و علماء و شخصیتهای دینی و مذهبی را به ضرورت دعوت مسترک مردم به وحدت و دوری از اختلاف و تفرقه دعوت کرده ایم و طبیعی است که همه کشورهای اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ای در تحقق وحدت اسلامی دارند.
 
دکتر القره داغی ضمن تایید دیدگاه سفیر ایران در مورد فرصت طلبی کشورهای غربی برای به سرقت بردن انقلابهای مردمی در کشورهای عربی و منحرف کردن این انقلابها برای برآوردن منافع نامشروع استعماری خود در منطقه ، بر ضرورت تحقق همه اهداف این  انقلابها و مطالب مشروع ملتها در برقراری آزادی و عدالت اسلامی در جوامع مختلف تاکید کرد.
 
دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمین همچنین با قدردانی تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی بر آمادگی خود و اتحادیه علمای مسلمین برای تداوم و تقویت این تلاشها با برگزاری همایشها و نشستها بین علماء و شخصیتهای مذهبی و دانشگاهی تاکید کرد.
 
دکتر القره داغی با اشاره به برگزاری نشست هیات امنای اتحادیه علمای مسلمین و همچنین برگزاری همایشی با حضور علماء و شخصیتهای مذهبی و دانشگاهی جهان اسلام در دوحه در مورد در اوایل اردیبهشت بر حضور و مشارکت شخصیتهای ایران اسلامی در این نشستها تاکید کرد.