قم - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم از اتمام روند تدوین سند توسعه صنایع فرهنگی این استان خبر داد.

حجت الاسلام عباس اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر در قم، اظهار داشت: گزارش تدوین سند توسعه صنایع فرهنگی در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان ارائه می شود و پس از اینکه مورد تصویب این شورا قرار گرفت، منتشر خواهد شد.

وی با تعریفی از صنایع فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که در حوزه فرهنگ انجام میشود تا محصولات فرهنگی به صورت انبوه به دست مخاطبان برسد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم تاکید کرد: صنعت فرهنگی در حقیقت تولید انبوه کالاهایی است که به نحوی با مسئله فرهنگ سر و کار دارند و اگر بخواهیم مراحل صنایع فرهنگی را بیان کنیم، باید از صنف فرهنگی شروع کنیم، به صنعت رهنگی برسیم، مرحله بالاتر آن صنایع فرهنگی و نهایتاً به صنایع خلاق برسیم.

کشور ما در ابتدایی ترین مرحله صنایع فرهنگی است

وی با بیان اینکه کشور ما در مرحله صنف یعنی ابتدایی ترین مرحله صنایع فرهنگی قرار دارد، تصریح کرد: ما فرهنگ غنی ای داریم، فعالیتهای فرهنگی هم انجام می دهیم اما صنعتی که بتواند در سطح وسیع و انبوه فکر و فرهنگ و تولیدات و معارف علمی ما را منتشر کند، نداریم و این برای یک کشوری که دست به انقلاب زده و رسالت انقلابش فرهنگی بوده ولی در ارتباط با ابزار و امکاناتی که بخواهد این فرهنگ را انتقال بدهد این قدر ضعیف باشد، قابل قبول نیست.

حجت الاسلام اسکندری خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگ می توانیم ادعا کنیم که از کشورهای دیگر جلوتر هستیم. فرهنگی به غنای فرهنگ تشیع که برگرفته شده از فرهنگ ناب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و قرآن کریم است، در هیچ جای دنیا به اندازه ایران اسلامی یافت نمی شود، از این رو در عرصه فرهنگ و غنای فرهنگی احساس فقر و ضعف نمی کنیم اما در عرصه صنایع فرهنگی باید متأسفانه اعتراف کنیم که پیشرفت لازم را نداریم و الان ما در برابر صنایع فرهنگی غرب با یک نابرابری جدی مواجه هستیم.

در غنای فرهنگی اشکال نداریم

وی با اشاره به هجمه های وسیع دشمنان علیه جمهوری اسلامی گفت: اگر ما امروز مورد هجمه وسیع دشمنان اسلام قرار گرفته ایم، اشکال در غنای فرهنگی ما نیست بلکه در صنایع فرهنگی اشکال وجود دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: اگر در بحث صنایع فرهنگی گامهایی را برداریم نه تنها قادریم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن مقاومت کنیم و بایستیم و کشورمان و نسل جوانمان را از هجمه فرهنگی دشمن مصون و محفوظ نگه داریم، بلکه قادر خواهیم بود با صنایع فرهنگی، فرهنگ غنی خودمان را به سراسر جهان منتقل کنیم.

لازم به ذکر است پروژه تدوین سند توسعه صنایع فرهنگی استان قم بر اساس چشم انداز توسعه 20 ساله کشور، سند چشم انداز قم، اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی و چشم انداز توسعه این سازمان تهیه و تدوین شده است.