کتاب "مغالطه‌پژوهی نزد فیلسوفان مسلمان" تألیف رضا عارف از سوی انتشارات بصیرت منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مغالطه را به طور کلی می‌توان شکل غیرمعتبری از استدلال در نظر گرفت یا به معنای وسیع کلمه، آن را انواع خطاها و آشفتگیهایی دانست که کم و بیش مرتبط با خطا در استدلال است. آنکه مغلطه می‌کند آگاهانه یا ناخودآگاه، با مقدمات یا بدون مقدمات، از راههای منطقی یا غیر آن و به صورت معتبر یا غیر معتبر می‌کوشد صدق یا کذب گزاره‌ای را نتیجه بگیرد.

اینگونه مغالطات که عمدی یعنی با آگاهی از عدم اعتبار انجام می‌شود اما به ظاهر معتبر و مجاب‌کننده و در واقع فریب‌دهنده مخاطب است سفسطه نامیده می‌شود. اهمیت توجه به مباحثی چون منطق و به‌ویژه مغالطات نیز از همین‌جا ناشی می‌شود چراکه همواره کسانی هستند که آگاهانه یا ناخودآگاه، با مقدمات یا بدون مقدمات، از راههای منطقی یا غیر آن و به صورت معتبر یا غیر معتبر می‌کوشند صدق یا کذب گزاره‌ای را نتیجه بگیرند.

مجموعه "مغالطه‌پژوهی نزد فیلسوفان مسلمان" در واقع حاصل کوششی است که با درک اهمیت و ضرورت موضوع و آگاهی از کاستیهایی که در گردآوری، دسته‌بندی و مطالعه مغالطات از دیدگاه منطق‌دانان مسلمان وجود داشته، برای محققان و دانشجویان فلسفه و منطق به‌رشته تحریر درآمده است.

مؤلف در این مجموعه به آرا و اندیشه‌های جمعی از اندیشمندان و فیلسوفان اسلامی همچون فارابی، ابن‌سینا، غزالی، سهروردی، فخرالدین رازی، اثیرالدین ابهری، خواجه نصیرالدین طوسی و کاتبی قزوینی درباره مغالطات پرداخته است.