شمار قربانیان یک رشته گردباد و طوفان در ایالت های جنوبی آمریکا از مرز 300 کشته گذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو شهر در ایالت آلاباما از جمله مناطقی هستند که بیشترین خسارت ها را متحمل شده اند.

گردبادهای روزچهارشنبه مرگبارترین گردباد و طوفانی است که طی چهار دهه اخیر در آمریکا رخ داده است. در همین حال، فرماندار آلاباما شمار کشته شدگان در این ایالات را تا شامگاه پنجشنبه  ۱۹۵ نفر اعلام کرده و به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۳۲ نفر در ایالت می سی سی پی، ۳۴ نفر در ایالت تنسی، ۱۴ نفر در ایالت جورجیا، ۱۲ نفر در آرکانزاس، ۵ نفر در ویرجینیا، ۲ نفر درمیسوری و یک نفر در کنتاکی کشته شده اند.
  
 
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با بازماندگان گردباد و طوفان در ایالت های جنوبی آمریکا ابراز همداری کرد و گفت: از دست رفتن جان مردم به ویژه در آلاباما مایه دلشکستگی است. در ظرف چند ساعت این گربادهای مرگبار که برخی از آنها بدترین گردبادهایی است که در دهه های گذشته دیده ایم، باعث از بین رفتن جان مادران، پدران، پسران، دختران، دوستان، همسایگان و حتی کلیه ساکنان برخی محلات شد.
 
یک مرکز هواشناسی آمریکا در ایالت اوکلاهما می گوید گزارش هایی در خصوص وقوع ۱۳۷ گردباد را در چهارشنبه دریافت کرده است.
 
درهمین حال گزارش شده که فعالیت یک نیروگاه اتمی در ایالت آلاباما متوقف شده و هم اکنون از ژنراتور برای سرد کردن راکتورها استفاده می شود.
 
به گزارش آسوشیتدپرس، شهر توسکالوسا در آلاباما یکی از شهرهایی است که در جریان این گردباد به شدت خسارت دیده است. این شهر جمعیتی در حدود ۸۳ هزار نفر دارد و دانشگاه آلاباما نیز در این شهر قرار دارد.
 
 
فرمانداران ایالات های آلاباما، می سی سی پی و جورجیا در بخشی از این ایالت ها وضعیت اضطراری اعلام کرده اند.
به گزارش مرکز هوا شناسی آمریکا این گردباد و توفان مرگبارترین طی دهه ای اخیر است در گرباد  سال ۱۹۷۴ در آمریکا ۳۱۵ کشته شدند.
 
در مناطقی که گردباد حرکت کرده، ایستگاه های انتقال برق تخریب شده و هزاران خانه از بین رفته است. شماری از مقامات محلی گفته اند که چنین گردباد مخربی در تاریخ بی سابقه بوده است.
 
به دنبال اعلام وضعیت اضطراری در ایالت آلاباما، دولت آمریکا نیروهای امداد وکمک رسانی را راهی این منطقه کرده است.
 
مقامات رسمی آلاباما و می سی سی پی می گویند به احتمال زیاد آمار تلفات و کشته ها بیشتر می شود. هر چند حرکت گردباد و طوفان در مرکز آمریکا زیاد اتفاق می افتد، اما به ندرت این گونه قدرت تخریبی دارد و باعث تلفات گسترده می شود.